Kruising Korreweg-Oosterhamriklaan in top-10 onveiligste kruispunten Nederland

Het kruispunt in kwestie bij de Oosterhamriklaan in Stad
Het kruispunt in kwestie bij de Oosterhamriklaan in Stad © Erik Hogeboom/RTV Noord
Het kruispunt van de Korreweg met de Oosterhamriklaan in Groningen was al een van de meest onveilige kruispunten van de provincie. En nu staat de kruising ook in de landelijke top-10 van meest onveilige plekken.
Dat blijkt uit de nieuwste versie van het Bliq-Report van de politie, het Verbond van Verzekeraars en VIA. Hierin wordt gekeken naar het aantal ongevallen op een traject in de periode van juli 2016 tot en met 30 juni dit jaar. Dit aantal wordt vergeleken met de hoeveelheid verkeer dat dit traject passeert.
De gegevens gaan grotendeels over de periode dat de Gerrit Krolbrug nog begaanbaar was voor autoverkeer.

'Veel fietsen en forenzen'

In deze periode vonden er vijftien verkeersongevallen plaats, waarvan zes met slachtoffers.
Amanda Brouwers, bewoner van de Korrewegwijk, loopt regelmatig langs de kruising. Ze snapt wel hoe ongevallen op deze kruising kunnen ontstaan. 'Ik heb er nog nooit een gezien, maar het is wel een enge plek, mede door de vele kleine kinderen en mensen met honden die hier lopen.'
Er zijn een aantal scholen in de buurt, waardoor veel jonge mensen het kruispunt passeren. Volgens Brouwers weten veel kleine kinderen de verkeersregels niet en pubers letten niet altijd even goed op.
Dat laatste noemt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck ook als een van de mogelijke verklaringen. Hij reageert enigszins verrast op het feit dat de kruising in de landelijke top-10 staat. 'Als hier veel fietsers en forenzen rijden, dan kan ik me voorstellen dat tijdens de spits er makkelijk problemen kunnen ontstaan.'
Iedereen racet daar maar overheen en heeft dan de tijd niet meer om te stoppen
Jesca Bruins - Buurtbewoner
Hoewel voetgangers door een zebrapad voorrang hebben, wacht buurtbewoner Brouwers altijd tot het veilig is om over te steken. 'Dat duurt soms vrij lang. Ik heb niet het idee dat automobilisten me gauw zien aankomen.' Volgens haar komt dat omdat de weg en het fietspad gescheiden worden door parkeerplekken. 'Dat zorgt voor slecht overzicht. En het fietspad is nogal een fietssnelweg, waardoor het voor fietsers moeilijk is om tijdig voor voetgangers te stoppen. Dat heb ik zelf ook als ik daar fiets.'
Ook Jesca Bruins, een andere buurtbewoner, wacht altijd tot de weg vrij is. 'Auto's stoppen niet, en fietsers ook niet. Iedereen racet daar maar overheen en heeft dan de tijd niet meer om te stoppen. Je wordt er telkens bijna van je sokken gereden.'

'Sinds aanvaring rustiger'

Op 15 mei dit jaar ramde een schip de Gerrit-Krolbrug, die de Korrewegwijk met de oostelijke stadsdelen verbindt. Doordat de brug er sinds die tijd uit ligt voor autoverkeer, merkt Brouwers dat de kruising een stuk minder druk is.
'Los van fietsers komt vanuit de richting van de brug alleen zo nu en dan nog wat werkverkeer. Nu hoef je eigenlijk nog maar op twee richtingen te letten in plaats van drie.' Daar bedoelt ze mee dat er nog steeds verkeer is dat vanuit de Korreweg de Oosterhamriklaan inslaat of andersom, maar van en naar de brug dus nauwelijks meer.

Gemeente spreekt over 'vertekend beeld'

Juist omdat de Gerrit Krolbrug niet toegankelijk is voor auto's, reageert de gemeente verbaasd op de cijfers. 'De stremming van de Gerrit Krolbrug heeft effect op de verkeersveiligheid van het kruispunt, omdat de verkeersdruk fors omlaag is gegaan en daarmee ook de ongevalskans een stuk lager is. De reden dat dit kruispunt er zo nadrukkelijk uitschiet is omdat de Gerrit Krolbrug momenteel gestremd is voor gemotoriseerd verkeer.' Volgens de gemeente is er daardoor sprake van een vertekend beeld.
De gemeente heeft geen antwoord op de vraag of de sluiting van de brug zorgt voor verplaatsing van onveilige situaties naar andere plekken in de stad.
Hoe ontstaat de top-10?
Hoe onveilig een traject of een kruispunt is, wordt bepaald door meerdere factoren, zoals het aantal ongevallen, het aantal ongevallen met slachtoffers, het aantal dodelijke ongevallen en een coëfficiënt. Deze factoren worden afgezet tegen het aantal verkeerspassages van een jaar. Op deze vier onderdelen wordt een ranking gemaakt, en de ranking van deze vier onderdelen wordt gecombineerd. Op basis van de combinatie van deze rankings ontstaat een top 10 met de meest onveilige trajecten en kruispunten. Een gedetailleerde kaart van heel Nederland is hier te vinden.