Luisterlijn in problemen door betaald parkeren: 'Zonder ontheffing moeten we verhuizen'

Folders van de Luisterlijn
Folders van de Luisterlijn © Marten Nauta/RTV Noord
De invoering van betaald parkeren in verschillende Groningse stadswijken zorgt voor problemen bij de Luisterlijn. De vrijwilligersorganisatie is gevestigd in één van de wijken en wordt opeens geconfronteerd met hoge kosten.
'Het gaat om ongeveer 5.000 euro per jaar', zegt Karin Dunning, trainer-begeleider bij de Luisterlijn. 'Bovendien zorgt het voor veel administratief werk. Dat is een enorm probleem voor ons.'
Wat is de Luisterlijn?

De Luisterlijn is een landelijke telefonische hulpdienst waar mensen dag en nacht naartoe kunnen bellen als ze zorgen, pijn of verdriet willen delen. De lijn biedt een luisterend oor. Er zijn 1500 vrijwilligers bij betrokken, verdeeld over heel Nederland.

Ter bescherming van de vrijwilligers houdt de Luisterlijn haar locatie geheim. Daarom wordt die in dit artikel ook niet vermeld.

'Ontheffing of verhuizen'

'Als we voor al onze zestig vrijwilligers een vergunning zouden regelen, zijn we 30.000 euro per jaar kwijt. Dan kunnen we opdoeken. Maar ook 5.000 euro is een enorme hap geld: dat zouden we kwijt zijn aan vijf vergunningen en de vrijwilligers die apart via de automaat betalen, zegt Dunning. 'Veel te veel, eigenlijk kunnen we het niet betalen. We hebben een ontheffing nodig, of we moeten verhuizen.'
Want, zegt Dunning, het openbaar vervoer of de fiets is geen oplossing voor de meeste vrijwilligers. 'Voor studenten geldt dit wel. Maar het overgrote deel is gepensioneerd en wordt nu gevraagd op een P+R te parkeren, en verder te lopen. Een groot deel van hen kan dat niet aan, en bovendien kost het een half uur extra.'
Ook thuiswerken is geen oplossing: 'We willen niet dat mensen constant vanuit huis bellen: het is fijn voor mensen om hun ervaringen met elkaar na te bespreken. Daarvoor moeten ze toch echt hier zijn.'
Karin Dunning van de Luisterlijn in Groningen
Karin Dunning van de Luisterlijn in Groningen © Eigen foto

CDA stelt vragen

Het CDA in de gemeenteraad van Groningen stelt woensdag vragen over de kwestie. De partij ageert al langer tegen de uitbreiding van het betaald parkeren.
'Mensen moeten nu tijdens hun dienst naar beneden lopen om hun parkeerkaart te verlengen. Het zorgt voor een enorme kostenpost: het contact dat de Luisterlijn eerder met de gemeente heeft gehad bleef helaas zonder resultaat.'