Groningse kledingontwerpster gedreven door duurzaamheidsmissie: ‘Het moet echt beter’

Hedwig Sophie Pijpker met een kindje op schoot in Quito (2017)
Hedwig Sophie Pijpker met een kindje op schoot in Quito (2017) © Eigen foto
De Groningse Hedwig Sophie Pijpker (29) woonde in 2007 een maand in een sloppenwijk in het Zuid-Amerikaanse Quito en zag daar in werkplaatsen hoe hele jonge kinderen al moeten werken. Die vorm van uitbuiting vindt ze verschrikkelijk. Het geeft haar het besef dat kleding maken anders moet.
Met haar eigen merk ADD.U, Attractive Dutch Design for U, wil Pijpker een bijdrage leveren aan een meer duurzame wereld. Een ommezwaai. ‘Ik lette voorheen niet altijd op het merk als ik kleding kocht en wist niet of de ontwerper nadacht over milieu, arbeid of dieren. Nu denk ik daar anders over.’
De blondine kwam in Ecuador terecht omdat ze met eigen ogen wilde zien hoe hele jonge kinderen al mee moeten helpen in werkplaatsen waar hun ouders werken. Ze schreef een projectvoorstel tijdens de studie Communication, Multimedia & Design die Pijpker volgde aan de NHL Stenden in Leeuwarden.

Dramatische omstandigheden

‘Ik wilde een fotoreportage maken om de duistere kant, zoals uitbuiting van werknemers en kinderarbeid te zien en te ervaren. Er wordt veel kleding gemaakt waar anderen door moeten lijden om de wereld te voorzien. Het moet echt beter. Mensen moeten zich bewust zijn van hoe veel kleding onder dramatische omstandigheden gemaakt wordt.’
Het is schrijnend om te zien dat kindjes van drie of vier jaar al werken
Hedwig Sophie Pijpker, eigenaar ADD.U, over haar ervaringen in Ecuador
Pijpker helpt de Nederlandse Stichting Villa Ticca mee. Al meer dan vijftien jaar proberen mensen van deze stichting in Quito kansarme kinderen een kans te geven om naar school te gaan en voldoende eten te geven. ‘Het is schrijnend om te zien dat kindjes van drie of vier jaar al werken. Soms haalden we kinderen bij de werkplek van hun ouders weg. Dat raakte me enorm.’
Hedwig Sophie Pijpker tijdens een fotosessie
Hedwig Sophie Pijpker tijdens een fotosessie © Martijn Vos
Met gevaar voor eigen leven. In de achterbuurten van Quito is Pijpker als enige blonde vrouw een opvallende verschijning. ‘Ik was daar alleen en kon ’s avonds niet alleen de straat op. Ik voelde me vaak niet veilig, maar moest het doen als inspiratie voor mijn sustainable kledingmerk.’

Gevoel van vrijheid

Het ondernemen zit er al op jonge leeftijd in de in Peize opgegroeide Pijpker. ‘Ik verkocht spulletjes op straat en ik ging in de horeca werken. Leiding geven en het overzicht hebben beviel me. Daarnaast waardeer ik het gevoel van vrijheid en niet voor een baas hoeven werken zeer.’
Haar motivatie om aan de slag te gaan nam ondertussen alleen maar toe. Terwijl Pijpker nog studeert, schrijft ze zich in 2018 in als ondernemer bij de Kamer van Koophandel. ‘Ik ben 2019 een excellentie minor bij De Noorderlingen gaan doen over ondernemerschap. Vanaf toen heb ik me helemaal op mijn bedrijf gefocust.’

Groener is beter

Pijpker studeert af in haar eigen bedrijf. Ze maakt middels een score zichtbaar hoe duurzaam kleding gemaakt is. Kijkend naar transport, gebruikte grondstoffen, geleverde arbeid en in welke mate sprake is van eerlijke handel. Dat levert een score op. Des te groener des te beter.
Het moodboard in het kantoor van Pijpker
Het moodboard in het kantoor van Pijpker © Theo Sikkema RTV Noord
‘In de kledingbranche gaan we wel naar dergelijke scores toe denk ik. Daarom ben ik er volle bak mee aan de slag gegaan. Ik wil een community bouwen waarin mensen zich bewust zijn van hun koopgedrag. Dat ze weten wat ze kopen en hoe het gemaakt is.’

Voor alle seizoenen

Dat doet de gepassioneerde Pijpker door een eigen kledingmerk in de markt te zetten met andere uitgangspunten dan tot nu toe veelal het geval is. ‘Trendgevoeligheid in de kledingmarkt is nog hoog. Fast fashion betekent vier keer per jaar een collectie. Dat doe ik bewust niet. Ik richt me meer op kleding die alle seizoenen gedragen kan worden.’
Ik ontwerp tijdloze kleding die lang meegaat en op een eerlijke manier geproduceerd is
Hedwig Sophie Pijpker
Om de kleding daarmee zo toegankelijk mogelijk te maken en de productie laag te houden. De zogeheten slow fashion. ‘Ik ontwerp tijdloze kleding die lang meegaat en op een eerlijke manier geproduceerd is. Ik fotografeer zelf en de materialen kies ik met liefde en aandacht uit.’

Keurmerk

Zo veel mogelijk met biologisch (onbespoten) katoen. ‘In elk kledingstuk zit een keurmerk van de Fair Wear Foundation, zodat ik weet dat de kleding die ik verkoop onder goede omstandigheden gemaakt is.’
Controle op arbeidsomstandigheden
De Fair Wear Foundation is een onafhankelijke stichting waar momenteel meer dan tachtig bedrijven uit tien Europese landen bij aangesloten zijn. Deze bedrijven vertegenwoordigen 130 kledingmerken. Fair Wear merken werken samen met fabrieken aan betere arbeidsomstandigheden. Fair Wear is actief in zeker elf landen waar kleding gemaakt wordt: India, China, Bangladesh, Vietnam, Myanmar, Indonesië, Bulgarije, Roemenië, Noord-Macedonië, Tunesië en Turkije. In deze landen werkt Fair Wear nauw samen met lokale inspecteurs en trainers.
Een ander keurmerk is de Global Organic Textile Standard (GOTS). Dit internationale keurmerk stelt productie eisen op het gebied van milieu, dier, mens en transparantie van het proces. ‘Het GOTS-keurmerk moet erin zitten anders verkoop ik het niet.’

Positieve verandering

De ontwerpster laat haar kleding deels in Europa en deels in Azië maken. ‘Alleen bij fabrieken met certificaten. Deze producenten krijgen twee keer per jaar bezoek vanuit de Fair Wear Foundation om vast te stellen dat de werkomstandigheden in orde zijn en het maken van de kleding duurzaam is. Gelukkig zit er positieve verandering in en zijn het niet alleen meer slechte stinkfabrieken.’
Hedwig Sophie Pijpker in haar kantoor
Hedwig Sophie Pijpker in haar kantoor © Theo Sikkema/RTV Noord
Pijpker verkoopt vooralsnog vooral online en is druk om fysieke winkels te vinden die haar label in de rekken willen hangen. ‘Online komt er steeds meer vraag, maar ik merk wel dat mensen er nog te weinig van af weten. Informeren is ook een doel van me.’
Mijn merk zal niet op iedere hoek van de straat te koop zijn
Hedwig Sophie Pijpker over haar kledinglijn
Ondanks dat de groei erin zit met meer verkooppunten kan de gemotiveerde Groningse er nog niet van leven. ‘Ik werk er nog een aantal uren naast om te kunnen investeren. Bijna alles gaat in het bedrijf. Mijn fysieke bereik moet beter, maar de beschikbare tijd is wel eens een probleem.’ Een stagiaire brengt binnenkort uitkomst.

Springplank

De ambitie is duidelijk. ‘Verder online groeien en over vijf jaar een eigen cleane exclusieve zaak hebben in Groningen. Blijvend exclusief, want mijn merk zal niet op iedere hoek van de straat te koop zijn. Samen met mijn vriend in combinatie met een koffietentje met natuurlijke streekproducten. Dat is nu mijn droombeeld. Dit als springplank naar Europa.’