Instellingen

Van Merksteijn over fabriek in Eemshaven: ‘Vol vertrouwen dat we dit voor elkaar krijgen’

Het terrein van Van Merksteijn in de Eemshaven.
Het terrein van Van Merksteijn in de Eemshaven. © RTV Noord
Het is inmiddels bijna vier jaar geleden dat Groningen Seaports goed nieuws kon melden: staalbedrijf Van Merksteijn ging een fabriek bouwen in de Eemshaven. Een investering van rond de 300 miljoen euro. Maar stikstof gooide roet in het eten.
De fabriek zou ongeveer 275 arbeidsplaatsen opleveren. Van Merksteijn wil in de Eemshaven staalschroot smelten en verwerken tot walsdraad. Dat draad wordt vervolgens verwerkt in wapeningsproducten, hekwerkpanelen en verzinkt draad.

Stikstof

Het was de bedoeling om vorig jaar al te produceren. Maar het 50 hectare grote terrein in de Eemshaven waar dat zou moeten gebeuren ligt er nog steeds verlaten bij. Een direct gevolg van de stikstofcrisis, waarvan de contouren in 2019 duidelijk werden. In mei van dat jaar bepaalde de Raad van State dat de manier waarop in Nederland vergunningen worden verleend aan bedrijven die stikstof uitstoten niet door de beugel kan.
We gaan er niet nog eens zes jaar op kauwen
Arno Westerhof - Director operations Van Merksteijn

Achter de schermen wordt druk gewerkt

Door de uitspraak van de Raad van State kregen bedrijven zoals Van Merksteijn te maken met beperkingen. De bouw van de staalfabriek werd met tenminste een jaar uitgesteld. Ook na het verstrijken van dat jaar stonden de seinen nog steeds op rood. Maar nu, eind 2021, wordt er achter de schermen druk gewerkt aan de realisatie van de fabriek.
Hoe ver dat proces gevorderd is, blijft vooralsnog onduidelijk: ‘Wij gaan geen aannames en speculaties naar buiten brengen over de fabriek in de Eemshaven', zegt director operations Arno Westerhof van Van Merksteijn. ‘Pas als er echt stappen gezet worden, komen we ermee naar buiten.'

Complex

Hij vervolgt: 'Het is een complex geheel, je hebt te maken met veel processen, zoals bijvoorbeeld de vergunningverlening, financiering en allerlei kleinere deelprocessen. We zijn nu inmiddels vier jaar bezig met dit project, we gaan er niet nog eens zes jaar op kauwen.'
Aan medewerking aan Groningse kant zal het in ieder geval niet liggen, blijkt uit de woorden van Westerhof: ‘We kunnen zeer goed en fijn samenwerken met Groningen Seaports.’