Instellingen

‘Help, mijn energieleverancier is failliet!’

Verslaggever Jeroen Berkenbosch was klant bij de omgevallen energieleverancier Welkom Energie
Verslaggever Jeroen Berkenbosch was klant bij de omgevallen energieleverancier Welkom Energie © RTV Noord
Energiebedrijf Welkom Energie is het eerste bedrijf in Nederland dat door de hoge gasprijzen in de problemen is gekomen en geen stroom meer kan leveren. Verslaggever Jeroen Berkenbosch was klant bij hen. Een paar dagen voordat het bedrijf omviel hield hij zijn energiecontract al tegen het licht.
‘Wat is dit nou!?’, schreeuw ik door de woonkamer. Mijn vrouw kijkt verschrikt op en vraagt of er iets ergs gebeurd is. Begin deze week zoek ik uit wat een nieuw energiecontract voor ons gaat betekenen. Deze maand verloopt namelijk het 1-jarige contract met onze leverancier.
'Dat wordt nóg korter douchen’, zeg ik tegen mijn vrouw. We gaan 150 euro per maand meer betalen, blijkt uit een rondgang langs meerdere vergelijkingswebsites.

Benauwd gevoel

Het nieuws over de stijgende gasprijzen heb ik de afgelopen tijd wat aan mij voorbij laten gaan. Maar nu krijg ik het toch benauwd. Dit gaan we merken in de portemonnee.
Wat nu? Ben ik goedkoper af door bij de huidige leverancier te blijven en het contract over te laten gaan in variabele tarieven? Eén van de vergelijkingssites geeft het advies om inderdaad nog even te blijven zitten waar ik zit. De sites hebben op dit moment weinig aanbod. Energieleveranciers wachten met aanbiedingen in verband met de onzekerheid en paniek op de markt.

Geen nieuwe klanten

Ik besluit zelf maar eens wat berekeningen te doen op de websites van de energieleveranciers. Zo ben ik jarenlang bestookt met telefoontjes van een leverancier die mij beloofde de goedkoopste en beste van Nederland te zijn. Nou, daar heb ik nu precies behoefte aan. Helaas: 'Wij nemen geen nieuwe klanten aan', lees ik op hun website. Lekker is dat.
De werving van nieuwe klanten is stopgezet om de leveringszekerheid voor bestaande klanten te waarborgen. Die informatie laat ik even bezinken en ik staak mijn zoektocht naar een ander contract.

Verduurzamen

Veel leveranciers adviseren om zelf wat aan de energierekening te doen door de kachel lager te zetten. Maar dat doen we al en ook de lampen en televisie doen we minder snel aan. Ons huur-appartement is oud, het tocht aan alle kanten en we hebben geen dak om zonnepanelen op te leggen. Energiebesparende maatregelen houden bij ons wel op met hier en daar een tochtstrip en folie achter de verwarming.
Al ruim een jaar zijn we op zoek naar een nieuwe woning, maar door de krappe woningmarkt grijpen we steeds mis. We willen wel energiezuinig, maar we kunnen niet. Een grote energiebesparing is voor ons nu dus geen optie.

Blijven zitten of overstappen?

Misschien ben ik nog steeds wel goed af bij mijn huidige leverancier. Via een chatservice neem ik contact met hen op. De medewerker doet z'n best om al m'n vragen te beantwoorden maar de eindconclusie is om voorlopig niks te doen. Op 1 januari worden er nieuwe tarieven bekendgemaakt en in april is de rust op de markt wellicht teruggekeerd. Dan kan er misschien een beter aanbod gedaan worden, laat ik mij vertellen.
Ik heb dus nog geen flauw idee wat de gas- en stroomprijzen voor mij gaan betekenen. Ik moet maar accepteren dat we sowieso meer geld kwijt zijn en hopen dat mijn huidige energieleverancier uiteindelijk met een goed aanbod komt.

Belangrijk nieuws

Maar een paar dagen later komt er ineens een mail van die energieleverancier. 'Wat is dit nou!?', roep ik weer door de woonkamer. Mijn vrouw kijkt al niet eens meer op. In plaats van het ochtendnieuws te bekijken op de televisie, leest ze de wereldgebeurtenissen op haar telefoon. Scheelt toch weer wat energie.
Ik zucht diep. Onze energieleverancier, Welkom Energie, heeft grote financiële problemen en kan ons geen gas en stroom meer leveren. De leveringsvergunning is ingetrokken.

En nu?

Er wordt ons verzekerd dat we niet in de kou komen te zitten. Alle circa 90.000 klanten worden overgenomen door Eneco. We krijgen een nieuw contract op basis van de huidige hogere energieprijzen. Vanaf 1 november 2021 heb ik automatisch een contract bij Eneco. Overstappen kan in de eerste maand nog niet. Scheelt weer keuzestress, denk ik maar positief.
Als ik naar buiten kijk zie ik dat het flink waait. Zouden de energieprijzen dalen als de windmolens extra hard draaien? Ik trek nog maar eens een extra trui aan en hoop op betere tijden.
Zit u ook met de hoge energieprijzen in uw maag? Of heeft u een bijzonder verhaal? Mail dan naar onze verslaggever: jberkenbosch@rtvnoord.nl.