Instellingen

Scheepswerf De Hoop in Foxhol sluit definitief de poort

Een schip in aanbouw bij De Hoop in Foxhol, in 2015
Een schip in aanbouw bij De Hoop in Foxhol, in 2015 © Jos Schuurman/FPS
Met het faillissement van het moederbedrijf De Hoop Shipyards in het Gelderse Tolkamer komt er ook een eind aan het bestaan van de werf van De Hoop in Foxhol. Voor het einde van het jaar worden alle activiteiten er afgebouwd.
Het was al een stuk stiller op de werf in Foxhol nadat in 2017 het laatste eigen schip van De Hoop er van de werfkade gleed. Nu zullen de las- en persluchtapparaten en de hamers op het staal er voorgoed het zwijgen toe doen.
Maandag werd het 120 jaar oude De Hoop Shipyards in Tolkamer aan de Rijn door de rechtbank failliet verklaard. ‘De scheepsbouwmarkt die voor ons relevant was is volledig ingestort’, geeft directeur-eigenaar Patrick Janssens van De Hoop als verklaring voor de ondergang, die bijna honderd mensen hun baan kost.

Markt stortte volledig in

Vrijwel al het De Hoop-personeel was werkzaam op de werf in Tolkamer. Aan de Scheepswervenweg in Foxhol bouwde De Hoop zelf geen schepen meer. De werfkade en de hallen werden verhuurd aan werven en staalbouwbedrijven uit de buurt. Een eigen projectteam van De Hoop hield er toezicht. De medewerkers van dat team moeten door het bankroet op zoek naar ander werk.
De Hoop bouwde met name schepen voor de olie- en gasindustrie en schepen voor binnenvaartcruises. De eerste markt beleefde al voor corona beroerde tijden en de bouw van kleinere cruiseschepen stortte gedurende corona volledig in.
Nieuwbouwopdrachten vielen één voor één weg, het werk ging terug naar nul
Patrick Janssens - Scheepswerf De Hoop
‘We hebben de focus verlegd naar de offshore windindustrie en naar de bouw van kleine zeegaande cruiseschepen. Daar zaten we net lekker in, de ordeboeken waren goed vol, maar vooral de binnenvaartcruises werden genadeloos hard geraakt door corona. Nieuwbouwopdrachten vielen één voor één weg. Ons werk ging terug naar nul.’
Omdat de schamele hoeveelheid reparatieopdrachten nauwelijks nog geld binnen bracht, zag Janssens zich een jaar geleden al genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen. Een tijdig herstel bleef uit, waardoor een bankroet volgens Janssens nu de enige uitweg is.

Geen plannen voor Foxhol

Omdat een doorstart in Tolkamer er volgens directeur Janssens niet in zit, valt ook voor Foxhol het doek. De verhuurcontracten lopen dit jaar af en De Hoop heeft geen concrete plannen voor nieuwe activiteiten in Foxhol. ‘Als we heel veel werk zouden hebben konden we een herstart overwegen’, stelt Jansen teleurgesteld vast. ‘Op dit moment is dat niet aan de orde.’
De Hoop werd in 2007 na overname van de werf Volharding eigenaar van de scheepswerf in Foxhol. De Foxholster bv van De Hoop ging in 2017 ook al eens failliet wegens tekort aan werk. Toen verloren 56 medewerkers hun baan en werd de werf afgeslankt en veranderd in verhuurlocatie.

Nieuwe plannen ontwikkelen

'Heel vervelend', noemt bestuurder Albert Kuiper van vakbond FNV faillissement van De Hoop. Volgens Kuiper biedt het echter ook de mogelijkheid voor andere scheepsbouwers om nieuwe plannen te ontwikkelen voor de De Hoop-locatie.