Dit staat ons nog te wachten op Ring Zuid: 'Werkzaamheden hebben een enorme impact'

Bert Kramer is momenteel een drukbezet man. De omgevingsmanager van aannemer Combinatie Herepoort sjouwt van bijeenkomst naar bijeenkomst om de aanwezigen duidelijk te maken dat de komende werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in Groningen tot grote overlast gaan leiden.
Vanaf volgend jaar februari wordt het dertien weken afzien voor bedrijven, instellingen, verkeersdeelnemers en wijkbewoners in het zuidelijk deel van de stad Groningen. Dan begint de aannemer met de bouw van een tijdelijk kruispunt als voorlopige vervanging van het huidige Julianaplein. 'Een megaklus', aldus Kramer. Als alles volgens planning verloopt, wordt dit tijdelijk kruispunt in mei opgeleverd.

Grote gevolgen
Het is onvermijdelijk dat de aanleg van de tijdelijke kruising grote gevolgen heeft voor het verkeer in en rondom de stad, benadrukt Kramer: 'De huidige zuidelijke ringweg zal door de week maar zeer beperkt kunnen worden gebruikt. omdat het Julianaplein in fases in meerdere richtingen wordt afgesloten. Al het verkeer zal dan of via de westelijke of via de oostelijke ringweg worden omgeleid. Bovendien zal in meerdere weekenden het Julianaplein grotendeels worden afgesloten en in het laatste weekend gaat het zelfs helemaal dicht. Dit leidt tot grote verkeershinder.'
Bedrijven en organisaties moeten nu alvast nadenken over de maatregelen die ze gaan nemen, anders is het te laat
80.000 vervoersbewegingen minder
Om de omvang van de gevolgen duidelijk te maken, somt Kramer wat cijfers op: 'Normaal vinden dagelijks rond de stad Groningen 400.000 vervoersbewegingen plaats. Daar moet zeker twintig procent van af, anders loopt de boel helemaal vast. Dan heb je het dus over 80.000 vervoersbewegingen minder.
Om dat voor elkaar te krijgen, is de medewerking van bedrijven en instellingen noodzakelijk. Kramer: 'Om iedereen zo goed mogelijk te informeren, trekken we samen op met Groningen Bereikbaar. Bedrijven en organisaties moeten nu alvast nadenken over de maatregelen die ze gaan nemen, anders is het te laat. Grote bedrijven snappen het wel en zijn inmiddels bezig. Maar de ervaring is dat in het midden- en kleinbedrijf ze de gevolgen wel eens willen onderschatten. Het is van belang dat ook zij goed op de hoogte zijn en zich goed voorbereiden op deze periode.'
Jacqueline Mein vertelt welke invloed de werkzaamheden voor Certe hebben:
Werk aan Ring Zuid is extra uitdaging voor Certe
Buiten de spits
Een voor de hand liggende maatregel is werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken. Of anders niet met de auto, maar met het openbaar vervoer of op de fiets naar de stad te laten komen. En het liefst buiten de spitstijden.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wie daarover mee kan praten is Mark Gorter, manager Bloedafname en Logistiek bij de Noord-Nederlandse laboratoriuminstelling Certe. In de regio Groningen rijden op werkdagen een zestigtal auto's af en aan bij het laboratorium aan de Van Swietenlaan, tegenover het Martini Ziekenhuis. Gorter: 'Deze auto's rijden langs bloedafnamelocaties, huisartsen en medisch specialisten om onder meer bloed-, urine- en ontlastingsmonsters op te halen. Die moeten binnen vier uur op het lab zijn en vervolgens binnen een uur zijn verwerkt. Anders neemt de kwaliteit af.'

Goede doorstroming
Minstens zo belangrijk is een goede doorstroming, legt Gorter uit: 'Als er eerst weinig en dan opeens heel veel onderzoeksmateriaal binnenkomt, ontstaat er een piekmoment. Dat moet je eigenlijk zien te vermijden. We zien het liefst een constante flow. Kortom, we hebben weinig speling, er zit niet veel rek in.'
Samen met Groningen Bereikbaar denkt Certe inmiddels na over diverse creatieve oplossingen om de gevolgen van de verwachte verkeershinder zo veel mogelijk te beperken. Gorter: 'We overwegen om een soort hub aan de rand van de stad te creëren waar de auto's vanuit de regio naar toe rijden en hun materiaal overladen op één andere auto, die dan vervolgens naar het lab in de stad rijdt.'

Andere transportvormen
Daarnaast wordt nagedacht over andere transportvormen, gaat Gorter verder: 'Bijvoorbeeld motoren. Die hebben het voordeel dat ze tussen de auto's door kunnen manoeuvreren. We denken ook na over het inzetten van een speciale bakfiets. Die zou je kunnen laten rijden vanaf een P+R aan de rand van de stad, waar ze de lading kunnen overnemen van de auto's.'
Maar Certe heeft nog meer ijzers in het vuur, vertelt Gorter: 'Onze labs in het Ommelander Ziekenhuis bij Scheemda en het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen kunnen we mogelijk inzetten om een deel van het werk over te nemen. Maar die kunnen lang niet dezelfde hoeveelheid verwerken als ons lab in de stad.'
Gorter hoopt dat de Certe-auto's in geval van nood gebruik mogen maken van de vluchtstrook, wat normaal alleen de hulpdiensten mogen doen.
Voor ons is een goede bereikbaarheid van essentieel belang
Hij benadrukt dat niets van dit alles al vaststaat: 'Deze maand gebruiken we om onze plannen verder uit te werken. En dan we willen in december en januari kijken hoe het uitpakt.'
De Certe-manager sluit zich aan bij de uitleg van Bert Kramer van Combinatie Herepoort: 'Laat alsjeblieft zoveel mogelijk mensen thuis werken, of anders per openbaar vervoer of per fiets naar het werk komen. Voor ons is een goede bereikbaarheid van essentieel belang.'
Onze studenten hebben na een zwaar coronajaar met vooral thuisonderwijs juist heel veel behoefte aan fysiek onderwijs
Tegengestelde belangen
Ook van onderwijsinstellingen wordt verwacht dat ze hun steentje bijdragen. Zoals bijvoorbeeld het Alfa-college, dat vier locaties in de stad heeft. Manager facilitair bedrijf Erik Bijker: 'Vooral onze locatie Techniek aan de Admiraal de Ruyterlaan, in de hoek van de westelijke en zuidelijke ringweg, gaat de gevolgen ondervinden. Maar in mindere mate geldt dat ook voor de locaties Kardinge en Kluiverboom, bij Lewenborg. Relatief veel van onze studenten moeten uit zuidelijke richting door de stad reizen om daar te komen.'
Al met al krijgen in de periode februari - mei tussen de 6000 en 7000 studenten plus zo'n 500 medewerkers van het Alfa-college te maken met de gevolgen van de werkzaamheden, schat Bijker. 'Het gaat om het afwegen van twee verschillende belangen', schetst hij. 'Enerzijds het streven het aantal reisbewegingen zo veel mogelijk te beperken of te verplaatsen naar een ander tijdstip. Maar anderzijds hebben onze studenten na een zwaar coronajaar met vooral thuisonderwijs juist heel veel behoefte aan fysiek onderwijs, zodat ze elkaar weer kunnen ontmoeten.'

Maatwerk
Deze tegenstelling vereist een zorgvuldige afweging, aldus Bijker: 'We zijn nu in de fase beland dat we met roostermakers, docenten en het OV-bureau om tafel gaan om te overleggen over wat de beste oplossing is.'
Een kwestie van maatwerk dus. Bijker geeft een voorbeeld: 'Op de locatie Techniek komen ook studenten voor bijscholing. Dan gaat het dus om volwassenen die overdag werken en dan in de middag of 's avonds naar ons toe komen. Daar moet je natuurlijk rekening mee houden. Mogelijk kunnen we de lessen dan concentreren op de woensdagen en de vrijdagen, als het relatief rustig is op de wegen.'

Generale repetitie
Dit weekend volgt een soort kleine generale repetitie van wat vanaf februari in het groot staat te gebeuren. Van vrijdagavond 5 november 22.00 uur tot en met maandagochtend 8 november 06.00 uur is - in beide richtingen - de A28 tussen de afslag Groningen Zuid en het Julianaplein gestremd. Ook de Brailleweg is dicht. Dat is nodig in verband met de aanleg van de nieuwe afrit van de A28 richting het centrum en het station plus werkzaamheden aan de A28 en de Brailleweg.
Dit weekend volgt een soort kleine generale repetitie van wat vanaf februari in het groot staat te gebeuren. Van vrijdagavond 5 november 22.00 uur tot en met maandagochtend 8 november 06.00 uur is - in beide richtingen - de A28 tussen de afslag Groningen Zuid en het Julianaplein gestremd. Ook de Brailleweg is dicht. Dat is nodig in verband met de aanleg van de nieuwe afrit van de A28 richting het centrum en het station plus werkzaamheden aan de A28 en de Brailleweg.
Bijsturen waar nodig
Dat betekent dat dit weekend het verkeer via de zuidelijke stadswijken wordt omgeleid. Kramer waarschuwt alvast maar weer: de kans op verkeersopstoppingen is levensgroot. 'Zaterdagochtend bekijken we hoe het tot dan toe verloopt. Als het ergens helemaal vastloopt, dan kijken we of en hoe we kunnen bijsturen door bijvoorbeeld omleidingsroutes aan te passen.'
Meer informatie over de omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden aan de Ring Zuid is te vinden op groningenbereikbaar.nl
Als we ergens met spoed moeten zijn, dan komen we er. Linksom of rechtsom
Brandweer, politie en ambulancediensten
De megaklus heeft ook gevolgen voor de hulpdiensten. 'De basisbrandweerzorg is gegarandeerd', zegt woordvoerder Mark Dijkhuis van Veiligheidsregio Groningen. 'We hebben twee kazernes in de stad, namelijk aan de Sontweg en in Vinkhuizen. En we hebben ook de post in Haren. Met deze drie kazernes kunnen we de stad goed blijven bedienen.'
Er moet nog wel een oplossing komen voor de gespecialiseerde brandweerteams, zegt Dijkhuis: 'Dan heb je het bijvoorbeeld over duikploegen, die in de stad zijn gestationeerd. Hoe kan zo'n ploeg snel in het Westerkwartier zijn, als het nodig is? Over dit soort situaties zijn we nog aan het nadenken.'
De Politie Noord-Nederland verwacht geen al te grote problemen, zegt woordvoerder Robert-Jan Valkema: 'Ik wil niet zeggen dat we helemaal geen hinder gaan ondervinden. Maar wij hebben posten verspreid over de stad en dat maakt ons flexibel. Als we ergens met spoed moeten zijn, dan komen we er. Linksom of rechtsom.'
Voor de ambulancediensten is een vrije doortocht in de stad uiteraard van cruciaal belang. Ambulancezorg Groningen heeft posten op het industrieterrein aan de Gotenburgweg en op het bedrijventerrein De Hoogte, aan de noordkant van de stad. Wat de gevolgen zijn van de werkzaamheden aan de Ring Zuid die in februari beginnen, is nog onduidelijk, zegt woordvoerder Geke van Goslinga: 'We weten nog niet welke verkeersmaatregelen worden genomen. Mogelijk gaan we ambulances tijdelijk verplaatsen naar andere plekken. Maar dat is nog niet aan de orde, we denken er over na.'
Voor dit weekend verwacht Ambulancezorg Groningen geen problemen, zegt woordvoerder Geke van Goslinga: 'De Van Ketwich Verschuurlaan en de Laan Corpus den Hoorn zijn afgesloten voor het verkeer. Maar onze ambulances mogen daar wel gebruik van maken.'