Instellingen

Netwerken op de Promotiedagen: ‘Heerlijk, we gaan weer aan de slag. Kippenvel’

Michel Elzinga (tweede van links) en zijn team
Michel Elzinga (tweede van links) en zijn team © Eigen foto
Na twee jaar afwezigheid zijn de Promotiedagen Noord-Nederland terug. Dinsdag en woensdag is de 34ste editie in MartiniPlaza, in de stad Groningen. Na ruim anderhalf jaar coronabelemmeringen voor ondernemers weer de gelegenheid om echt te netwerken en nieuwe contacten aan te boren.
Toen organisator Michel Elzinga woensdagochtend door de lege hallen liep, begon het feest al. ‘Het geeft een heerlijk gevoel. We gaan weer aan de slag. Ik kreeg echt kippenvel. Standbouwers waren aan het bouwen en dan weet je dat het echt doorgaat. Iedereen is in de stemming.’
De persconferentie van afgelopen dinsdagavond veranderde daar niks aan. ‘We volgen de ontwikkelingen op de voet en zijn niet verrast door de maatregelen. Voor mensen die er verder vanaf staan, is het misschien onduidelijker. We kregen wel veel vragen en mails, dus dat kost veel tijd, maar daar waren we klaar voor.’

QR-code en anderhalve meter advies

Er is controle bij de ingang. Iedere bezoeker moet een geldige QR-code tonen. Er is geen mondkapjesplicht en het advies is om anderhalve meter afstand te houden. ‘Als mensen liever wel een mondkapje dragen, dan moeten ze dat vooral doen. Dat is ieders eigen beslissing.’
Om rekening te houden met de coronamaatregelen is sprake van een ruimere beursopzet met bredere gangpaden. ‘Op basis van recente ervaringen van andere evenementen was onze doelstelling om op een bezetting van 75 procent te realiseren, maar we zijn op 92 procent uitgekomen. Een positieve verrassing.’
Het echte netwerken en nieuwe klanten ontmoeten heeft ruim anderhalf jaar stilgelegen
Michel Elzinga, organisator Promotiedagen Noord-Nederland
Elzinga heeft daar wel een verklaring voor. ‘Er is veel behoefte om elkaar weer te ontmoeten. Mensen onderhielden wel contacten met elkaar, maar veelal in eigen kring. Het echte netwerken en nieuwe klanten ontmoeten heeft ruim anderhalf jaar stilgelegen.’

Een goede buffer

Voor Elzinga en zijn organisatie is het sowieso de hoogste tijd om weer los te gaan. Zijn laatste omzet dateert van de Promotiedagen 2019. ‘We hadden geen inkomsten. Er was wel ondersteuning, maar slechts voor een deel. En ik kreeg als eigenaar voor mezelf ook geen financiële steun. Gelukkig was er een goede buffer om alle kosten te kunnen voldoen.’
De beursvloer tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland 2019
De beursvloer tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland 2019 © Eigen foto
Het belangrijkste doel voor de organisator was om zijn team bij elkaar te houden, om te kunnen doen waar ze goed in zijn. ‘Het is het eerste grote evenement in MartiniPlaza waarbij alle hallen gebruikt worden. En er zijn echt veel ergere dingen hoor, maar het voelt wel een beetje als een overwinning voor de sector. Het is hoog tijd om deze nare periode af te sluiten.’ Te beginnen met Guido Weijers. De cabaretier verzorgt de openingsact.

Recht in de ogen kijken

Vorig jaar en in het voorjaar switchte Elzinga naar online evenementen. Dat leverde zeker positieve reacties op en veel bezoekers, maar het haalt het niet bij iemand recht in de ogen kunnen kijken. ‘Tijdens de tweede keer was de nieuwigheid er wel vanaf. De Promotiedagen organiseren is ons vak en wat we echt leuk vinden.’
Deze editie is, op basis van wensen van deelnemers, gekozen voor een meer thematische aanpak. Met speciale aandacht voor de bouw met een Bouwplein en de Bouwplaats. ‘De bouw is voor ons heel belangrijk. Daar hebben we meer dan veertig aanmeldingen voor. Dat liep ons wel een beetje over de schoenen.’
We gaan dinsdag en woensdag een mooi feestje bouwen
Michel Elzinga heeft na twee jaar afwezigheid zin in de Promotiedagen
Diverse regio’s, zoals Stadskanaal en het Hogeland, hebben een eigen plein. Er is een Haven en Industrieplein, een marketingtheater en FC Groningen heeft het Word Groter-theater. Hier is onder andere ruimte voor het maken van podcasts over persoonlijke en ondernemersverhalen van deelnemers.
De route naar de 34e editie was een lastige. Zeker in de zomerperiode was het onzeker toen de besmettingen snel stegen, maar na de vakantietijd werden Elzinga en zijn team overspoeld door aanmeldingen van deelnemers. ‘Daar waren we door verrast.’ Hoe zich dit vertaalt in publieke belangstelling is afwachten. Het aantal gedownloade tickets stemt hem tevreden.

Feestje bouwen

Meestal komen er rond de twintigduizend bezoekers. Het is voor Elzinga van ondergeschikt belang. ‘Het doorgaan is al een hoogtepunt. Ik sta er zelf ook met een stand. Daar verheug ik me het meest op. Er is heel hard gewerkt door mijn team en we gaan dinsdag en woensdag een mooi feestje bouwen.’