‘Wanneer je hier achter een krantje gaat zitten wordt het niks...’

Bezoekers van de Promotiedagen in MartiniPlaza
Bezoekers van de Promotiedagen in MartiniPlaza © Loek Mulder/RTV Noord
Twee dagen achtereen handen schudden - of beter - boksen geven tijdens de Promotiedagen in MartiniPlaza. Met zo’n zeshonderd bedrijven die meedoen en 25.000 bezoekers begon dinsdag de grootste zakenbeurs van het Noorden.
Met dit jaar als thema ‘geluk’. Misschien omdat organisator Michel Elzinga zijn geluk niet op kan, nu hij na een jaar stilstand weer los kan, voor de 34e keer.

Het zou toch niet?

Want ook al heeft hij veel geleerd van de online editie vorig coronajaar, het haalt het toch niet bij de bruisende bedrijvigheid op de live-beursvloer, vindt Elzinga.
Of de Promotiedagen de bezoekersaantallen halen die Elzinga verwacht, is nog maar de vraag. Bij de opening zat er in de zaal beduidend minder publiek dan in voorgaande jaren. Toch de coronavrees misschien?
Elzinga zelf zegt kort voor de opening het nieuws rond corona met spanning te hebben gevolgd. Dat alle voorbereidingen voor niks waren geweest, het zou toch niet? Hij is blij dat zijn evenement in elk geval nog voor de persconferentie van komende vrijdag is.
Presentator Arno van der Heyden geeft sprekers één voor één het woord
Presentator Arno van der Heyden geeft sprekers één voor één het woord © Loek Mulder/RTV Noord

Weinig mondkapjes

Op de beursvloer zijn er weinig mensen met mondkapjes te zien, maar wel veel geanimeerde gesprekken. Eduard Mulder is al een jaar of vijftien achtereen present op de Promotiedagen. Op de stand van Groningen Seaports heeft hij voor een nog wat lege beursvloer een welkomstpraatje gehouden. Het applaus is wat lauw, maar het volk moet ook nog binnenstromen.
Ik verkoop hier geen vierkante meters
Eduard Mulder - Groningen Seaports
Mulder zelf verveelt zich op de beurs nooit een seconde. ’Wanneer je het hier niet leuk vindt en achter een krantje gaat zitten, dan wordt het niks’, zegt Mulder, die als accountmanager van Groningen Seaports zoveel mogelijk mkb-klanten moet binnenhengelen.
Daarvoor zijn de Promotiedagen een prima plek, vindt Mulder: ‘Het aantal mensen dat ik hier in twee dagen spreek, daar moet ik anders drie weken voor in de auto zitten.’
Efficiënt dus. En doelgericht ook. ‘Ik verkoop hier geen vierkante meters, maar vertel hier het verhaal over hoe de industrie zich in ons gebied ontwikkelt, over wat er speelt in de chemie en de offshore wind. De pijplijn aan projecten zit nu voller dan ooit. Voor de zakelijke en industriële dienstverleners die ik hier tref is dat interessant.’

Naamsbekendheid genereren

MaxVac - ‘Alles op het gebied van stofvrij werken’ - debuteert op de Promotiedagen. In de MaxVac-stand staan staan Gerald Horsselenberg en Robbin Jan Huisman tussen de luchtreinigers. Het bedrijf uit Winschoten werkt sinds de overname in 2019 door een Zwitsers bedrijf onder een andere naam en het schort aan bekendheid ervan.
‘Wil je naamsbekendheid genereren, dan moet je hier wel zijn. Je moet je tonen’, zegt Huisman. ‘Voor ons is de beurs geslaagd wanneer ze bij bedrijven die we over een tijdje benaderen zeggen: ‘Hé MaxVac, dat heb ik wel eens gezien.’
Gerald Horsselenberg en Robbin Jan Huisman van MaxVac
Gerald Horsselenberg en Robbin Jan Huisman van MaxVac © Loek Mulder/RTV Noord

'Elk bedrijf heeft zo'n printer nodig'

Ook eigenaar Lars Kiewiet van DCP in Groningen staat er voor het eerst. DCP print op grote schaal labels, bedrukt (tank)passen en handelt in labelprinters.
‘Elk bedrijf dat hier staat print labels en heeft dus zo’n printer nodig’, smult Kiewiet alvast. Maar hij wil de verwachtingen ook weer niet te hoog opschroeven.
‘Het zou mooi zijn wanneer we de verkopen een impuls kunnen geven. Maar als je hier gaat staan en dan berekent wat het onderaan de streep heeft opgeleverd, dan ga je nooit meer naar een beurs. Aanwezigheid op een beurs is niet rechtstreeks te vertalen in opbrengsten.’

'Ik accepteer dat ik niks verkoop'

Wat dan wel? ‘Ik accepteer dat ik niks verkoop. Maar wanneer ik inspirerende gesprekken heb en leer van mijn klanten, dan is dat voor mij waardevol', meent Kiewiet.
'Hier kan ik bouwen aan een relatie voor de lange termijn. Dat vind ik belangrijker dan het kortetermijngeluksmomentje van de verkoop van een printermachine.’