Instellingen

Pijper Media stopt met zelf drukken; 15 mensen ontslagen

Een aantal tijdschriften Pijper Media BV
Een aantal tijdschriften Pijper Media BV © ANP
Pijper Media in Groningen, uitgever van bladen als Nieuwe Revu, Panorama, Playboy en Beau Monde, stopt met zelf drukken. Het kan volgens het bedrijf financieel niet meer uit. Vijftien mensen in de drukkerij verliezen hierdoor hun baan.
De directie laat schriftelijk weten haar uiterste best te doen de betreffende medewerkers aan ander werk te helpen. De dertien tijdschriften van de uitgeverij blijven vooralsnog wel bestaan. Het drukwerkpakket wordt ondergebracht bij andere drukkerijen. Het is onduidelijk of dit in Nederland is, of in het buitenland.
Het stoppen met drukken is het gevolg van marktveranderingen. De oplages van tijdschriften dalen al een aantal decennia en zijn door de opkomst van social media nog verder onder druk komen te staan. De leiding van het bijna 50-jarige familiebedrijf geeft aan op deze ontwikkelingen te moeten anticiperen, maar is niet bereid om vragen hierover te beantwoorden.

Meer online

In dat kader werd vorig jaar het Groningse bedrijf WeBlog Media overgenomen. Vanuit dit bedrijf wordt online content gemaakt op het gebied van onder andere entertainment, gezondheid, mode en schoonheid. De website maakt melding van ruim 77 miljoen unieke bezoekers per maand.

Drukken op rollen

Oprichter Albert Pijper begon in 1972 met drukactiviteiten en dat verschoof onder leiding van de huidige directeuren, zijn zoons Anton en Bas Pijper, naar steeds commerciëler drukwerk. Het bedrijf groeide als uitgever uit tot één van de grotere spelers in Nederland op het gebied van het zogeheten rotatiedrukken, dat is het drukken op rollen.
In 2014 en 2016 werden de titels overgenomen van uitgever Sanoma. Op het kantoor in Amsterdam ontstond vorig jaar de nodige ophef toen de redactie van de Nieuwe Revu samengevoegd werd met Panorama.

Negatief vermogen

Uit de laatst geponeerde jaarrekening over 2018 blijkt overigens dat toen sprake was van een negatief werkkapitaal van ruim 1,6 miljoen euro. Over de jaren daarna is niets beschikbaar bij de Kamer van Koophandel. De reden waarom de jaarcijfers van 2019 en 2020 ontbreken, is onbekend.

Printen ondergeschikt

In een bericht op de eigen website laat men weten dat printen deel blijft uitmaken van hun merkportfolio, maar in het totale verdienmodel 'inmiddels van ondergeschikt belang is'. Bij Pijper Media zien ze de toekomst vooral in digitale producten.