Nieuwe site moet Groningen meer toeristen bezorgen: 'Maar we willen geen Giethoorn worden'

Landschap bij Nieuwe Statenzijl in Oldambt met op de achtergrond de kiekkaaste
Landschap bij Nieuwe Statenzijl in Oldambt met op de achtergrond de kiekkaaste © Geert Job Sevink/Groninger Landschap
Makkelijk was het niet, maar na lang werken is-ie er dan toch: één site waarop je alle toeristische hoogtepunten van onze provincie kunt vinden. 'Als je het merk Groningen sterk wilt neerzetten, dan moet je niet allerlei sites hebben', zegt gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD).
Via visit Groningen kun je je vanaf nu verdiepen in leuke uitjes in het Westerkwartier, Oldambt en alle andere delen van de provincie. 'Het was een tijd lang erg moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Vraag mij niet waarom, maar we zitten in een andere tijd en nu is het wel gelukt', zegt de gedeputeerde die benadrukt dat ze erg blij is met de nieuwe site.
Iedereen moet profijt hebben van toerisme, de inwoners ook
Adjunct-directeur Elsa Weelink van Marketing Groningen

'Geen massatoerisme'

Elsa Weelink, adjunct-directeur van Marketing Groningen, laat weten dat Groningen meer en meer in trek is bij mensen van buiten de provincie. 'Groningen heeft veel in zich om de plek van de toekomst te worden. Dit is de plek van groei.' Weelink ziet dan ook graag meer toeristen komen, maar te veel is in haar ogen ook niet goed.
'Wij hebben hier geen zin in massatoerisme.' Ze illustreert dat aan de hand van de situaties in Giethoorn en Amsterdam. 'Inwoners moeten er geen last van ondervinden', vervolgt ze, 'We moeten een balans hebben die zich verhoudt tussen dat wat het gebied aankan qua bezoekers en natuur. Iedereen moet er profijt van hebben, de inwoners ook. We willen dus zeker toerisme, maar we willen niet overlopen worden.'

2019 topjaar

De nieuwe website is een samenvoeging van meerdere regiowebsites en van informatie van Marketing Groningen. 'De vakantie van mensen begint op Google en dan moet Groningen gelijk bovenaan komen', zegt Weening die denkt dat dat vanaf nu gaat gebeuren.
Uit cijfers van Marketing Groningen blijkt dat 2019 een absoluut topjaar was voor onze provincie. Toen waren er 1,7 miljoen overnachtingen van toeristen. Dat aantal daalde vorig jaar door invloed van corona naar 1,6 miljoen, aldus Marketing Groningen. De nieuwe site moet 80.000 bezoekers per maand trekken en biedt naast informatie ook de mogelijkheid om merchandise van Groningen te kopen.