Oorspronkelijke logo FC Groningen populair bij achterban, maar keert niet terug op shirt

Het huidige logo van FC Groningen
Het huidige logo van FC Groningen © Pieter v.d. Woude/Orange Pictures
FC Groningen speelt vanaf volgend seizoen met het ronde clublogo op de borst. Hoewel een meerderheid in een door de club georganiseerde verkiezing koos voor het oorspronkelijke logo uit 1971, werden de voorwaarden voor een logo-wijziging niet gehaald.
FC Groningen vroeg enkele weken geleden aan de achterban of er animo was voor een comeback van het clublogo uit het oprichtingsjaar 1971. Huidige seizoenkaarthouders en sponsorrelaties van de club konden hun stem uitbrengen. In totaal waren er 2656 stemmen: ruim 48 procent koos voor het ronde logo en bijna 52 procent gaf de voorkeur aan het oorspronkelijke logo.

Jubileum

Toch was deze nipte meerderheid niet voldoende voor een daadwerkelijke terugkeer naar het oude logo. Vooraf had FC Groningen samen met de afvaardigingen van supportersgroeperingen namelijk als voorwaarde gesteld dat minimaal de helft van alle seizoenkaarthouders en sponsors moest hebben gestemd. Bovendien moest minimaal 60 procent van de respondenten voor de logowijziging zijn. Beide voorwaarden zijn niet gehaald.
Optie A is het logo van voorgaande jaren (en de komende), optie B het logo van Rozema uit 1971
Optie A is het logo van voorgaande jaren (en de komende), optie B het logo van Rozema uit 1971 © FC Groningen
FC Groningen heeft ter ere van het 50-jarig jubileum van de club dit seizoen een speciaal jubileumlogo ontworpen door FC-supporter Thijs van den Broek. De reacties op het jubileumlogo waren zo positief dat de Trots van het Noorden regelmatig de vraag kreeg of het een optie was om na het jubileumjaar het oude logo uit 1971 weer te gebruiken.

Niet zomaar logo veranderen

Het wijzigen van het logo gaat niet zomaar. In 2015 heeft de FC een Gouden Aandeel afgegeven. Hierin staan de kernwaarden van de club, waaronder het logo, beschreven. De club beloofde destijds nooit een dusdanige ingreep te doen zonder eerst te overleggen met het zogeheten Supportersoverleg. Daarin zitten afgevaardigden van alle officiële supportersgroepen van de FC: Supportersvereniging FC Groningen, Ultras Cruoninga, Rolly-Side en Z-Side.
Vóór deze afspraken uit 2015 veranderde het historische logo nog wel geregeld van gedaante. Zo verdween het na verloop van tijd voor een cirkel zonder tekst, een cirkel met enkel de clubnaam en met Pegasus in het logo.