Instellingen

Dit laten noordelijke reizigers zoal in de trein liggen

Het overkomt iedere reiziger wel een keer: iets vergeten in het openbaar vervoer. Het afgelopen jaar gebeurde dat in de treinen van Arriva ruim vierduizend keer. En ook dit jaar werd er duizenden keer iets vergeten in de noordelijke treinen.
Slechts een klein deel komt bij de eigenaar terug. Maar waar blijft de rest dan?
Alle gevonden voorwerpen uit de treinen van Arriva in Noord-Nederland gaan naar een depot in Leeuwarden. Daar liggen op dit moment duizenden voorwerpen te wachten tot de eigenaar ze weer op komt halen.
Sleutels, mobieltjes en OV-chipkaarten worden het vaakst vergeten in de trein, zo vertelt Jacoba Hoeksma van Arriva Nederland: 'Reizigers hebben hun chipkaart dan net gebruikt om in te checken en stoppen hem snel in een jas- of broekzak. Zodra ze weer opstaan en uitstappen, valt de kaart dan op de grond. Pas op het perron wordt de kaart gemist, maar dan is de trein vaak al weg.'
Wat er zoal in de treinen achterblijft
Wat er zoal in de treinen achterblijft © RTV Noord

'Je zou zeggen dat je een rolstoel wel mist, maar blijkbaar niet'

Regelmatig staan de medewerkers met verbazing te kijken naar wat er zoal in de treinen blijft liggen. Hoeksma: 'We hebben een keer een rolstoel gevonden. Je zou toch zeggen dat je die als eigenaar bij het uitstappen wel mist.'
Toch bleef de rolstoel nog een aardige tijd in het depot staan, voordat de eigenaar zich meldde. Volgens Hoeksma komt het regelmatig voor dat mensen zich pas laat of zelfs helemaal niet melden: 'Je moet natuurlijk wel weten waar je het verloren bent.'
Kleding en schoenen die overblijven krijgen een tweede leven
Jacoba Hoeksma - woordvoerder Arriva
Niet gek dus dat slechts een kwart van de gevonden voorwerpen bij de eigenaar terugkomt: 'Als je niet weet waar je het verloren bent, kun je het ook niet terugvinden. We werken sinds een aantal jaren met een nieuw systeem en we zien wel dat het aantal spullen dat terug wordt gevonden toeneemt.'
Arriva werkt daarvoor met het programma iLost. Daar worden alle gevonden voorwerpen binnen drie dagen op geplaatst en beschreven. Reizigers kunnen vervolgens zelf naar hun verloren spullen zoeken.

Vrijwel niks weggegooid

Het vervoersbedrijf hanteert voor alle gevonden voorwerpen de wettelijke bewaartermijnen: Hoeksma: 'Voor spullen onder de geschatte waarde van vierhonderd euro is dat drie maanden, alles daarboven bewaren we een jaar. Daarna kijken we wat we er verder mee kunnen'.
Het uitgangspunt is om zo minmogelijk spullen weg te gooien: 'Kleding en schoenen die nog draagbaar zijn, worden apart bewaard. Een groep chauffeurs brengt dat één keer per jaar naar Roemenië, waar het een tweede leven krijgt.'
Alles wordt per maand gesorteerd
Alles wordt per maand gesorteerd © RTV Noord
De spullen die daarna nog overblijven worden nog een keer bekeken om te zien of de eigenaar echt niet gevonden kan worden: 'We kijken of ergens een naam op staat, of bijvoorbeeld een sticker van een bedrijf. '

Minder reizigers, dus ook minder verloren spullen

Door de lockdown en het thuiswerkadvies waren er afgelopen maanden fors minder reizigers in het openbaar vervoer. Dat was ook te merken bij de services balies waar gevonden voorwerpen worden afgegeven: 'Minder reizigers betekent dus ook minder verloren spullen' verklaart Hoeksma de afname.
Het depot van gevonden voorwerpen van Arriva in Leeuwarden