Instellingen

Oproepen tot thuiswerken leiden tot beperkte afname autoverkeer

De A28 richting Groningen
De A28 richting Groningen © Google Streetview
Het aantal auto's op de weg neemt sinds begin november langzaam maar zeker af. Het kabinet riep toen voor het eerst weer op meer te gaan thuiswerken: volgens een analyse van Groningen Bereikbaar heeft die oproep 'beperkt effect' gehad.
Op 2 november kwam de eerste oproep aan werkend Nederland: werk minimaal de helft van de tijd thuis, zei het kabinet toen. Tien dagen later werd die oproep aangescherpt: 'Werk thuis, tenzij het écht niet anders kan', klonk het toen.

Vier en zes procent minder auto's

Na de oproep van 2 november nam het aantal auto's met vier procent af. Na 12 november en de daarbij behorende strengere oproep kwam er nog eens een afname van 6 procent bij. Groningen Bereikbaar meet het aantal auto's op verschillende plekken in en rond de stad Groningen: het gaat dan om drukke plekken op bijvoorbeeld de ringweg, de A7 en de A28.
'Het gaat om een daggemiddelde', legt data-analist Edwin Papjes van Groningen Bereikbaar uit. 'Daarbinnen zitten verschillen tussen de spits- en daluren. In de spits is het rustiger dan voor corona, en in de spits daalt het aantal auto's na de oproepen ook het sterkst. De daluren blijven juist wat drukker.'

'Oproep thuiswerken voor 9-tot-5-banen redelijk opgevolgd'

'De oproep om thuis te werken wordt vooral door mensen die van 9 tot 5 werken redelijk opgevolgd', analyseert Papjes.
Dat het in de daluren minder snel afneemt is vrij logisch te verklaren: 'Recreatief verkeer is vooral dan op pad: zolang sportscholen en zwembaden open mogen blijft dat wel doorgaan. Bovendien heb je het medische verkeer en de ploegendiensten in fabriekswerk: die mensen kunnen gewoon niet thuiswerken.'

'Afnemende drukte komt niet door werkzaamheden'

De afnemende drukte op de weg komt niet door de werkzaamheden aan de wegen rond Groningen, denkt Papjes. Dat het op verschillende plekken regelmatig langzaam rijden is omdat de wegen worden aangepakt, weten automobilisten maar al te goed.
'Ook in het openbaar vervoer zien we dat er minder mensen instappen. Afgelopen week daalde het aantal reizigers met ongeveer twaalf procent. Als het zowel op de weg als in trein en bus rustiger wordt, kan je er vanuit gaan dat er iets anders aan de hand is: de oproep om meer thuis te werken, dus.'