Van 'Tijdelijke T' naar Teletubbieheuvel: dit staat je te wachten als Julianaplein dichtgaat

De A28-afritten richting het Julianaplein
De A28-afritten richting het Julianaplein © Martin Drent/ RTV Noord
In februari is het zover: dan gaat het Julianaplein bij Stad op de schop. De weggebruiker staat dertien weken verkeersoverlast te wachten: omrijden is het devies.
De impact is naar verwachting zo groot dat overheidsinstanties weken geleden al begonnen met waarschuwen voor ellende. Wat staat ons precies te wachten?

Van 'tijdelijke T' naar 'Teletubbieheuvel'

Van 11 februari tot 9 mei beginnen de werkzaamheden aan het Julianaplein. In die periode wordt een tijdelijk Julianaplein aangelegd, dat van boven gezien lijkt op een T. Die 'tijdelijke T' doet de komende twee jaar dienst.
Een impressie van het nieuwe Julianaplein, door Bert Kramer de 'Teletubbieheuvel' genoemd
Een impressie van het nieuwe Julianaplein, door Bert Kramer de 'Teletubbieheuvel' genoemd © Aanpak Ring Zuid
In die twee jaar wordt het nieuwe Julianaplein aangelegd. Een knooppunt zonder verkeerslichten, waar je (als het eenmaal klaar is) zonder stoppen door kan rijden richting Drachten, Assen of Hoogezand.
Omdat het plein bestaat uit ongelijkvloerse kruisingen en bedekt wordt met gras wordt het ook wel de 'Teletubbieheuvel' genoemd. Het doet wat Bert Kramer van aannemerscombinatie Herepoort betreft denken aan de woning van Tinky Winky en zijn gekleurde vrienden uit het kinderprogramma Teletubbies.

Grid lock

Voordat de Teletubbieheuvel er ligt moet er nog wel heel wat gebeuren. Te beginnen op 11 februari dus.
'Er moeten twintig procent minder auto's rijden in de dertien weken dat we bij het Julianaplein bezig zijn', zegt Kramer woensdagavond namens de aannemerscombinatie tegen Statenleden van Groningen. Het alternatief? Totale chaos. Of, in jargon, een grid lock. Dan staat het verkeer in allerlei richtingen vast en kom je amper meer vooruit. Een soort megafile, dus.
Om dat te voorkomen wordt opgeroepen om thuis te werken, de fiets of het openbaar vervoer te nemen of andere routes te nemen en Groningen te mijden.
In dit artikel lees je hoe de dertien weken eruit zien, en in welke richtingen je wanneer overlast kunt verwachten. Grofweg zijn de dertien weken te verdelen in zes fasen: drie hoofdfasen en drie 'omzetweekenden'. Tijdens al deze fasen ligt de afrit richting de Hereweg eruit.

11 februari - 14 februari: niet naar Hoogezand

Het werk bij het Julianaplein begint in het weekend van 11 februari, op vrijdagavond om 20.00 uur. Het verkeer van Assen naar Hoogezand en van Drachten naar Hoogezand is dan gestremd. Je kan omrijden via de andere ringwegen: de westelijke, noordelijke en oostelijke ringweg, dus. Die rit kost je ongeveer tien minuten extra.
In dit weekend wordt de A28 aangesloten op de N7, zoals de zuidelijke ringweg officieel heet. Je kan vanaf 14 februari in één keer (en zonder verkeerslichten) doorrijden als je van Assen naar Hoogezand rijdt. In omgekeerde richting ga je gewoon nog over het oude Julianaplein - mét verkeerslichten, dus.

14 februari - 25 februari: voor het eerst over tijdelijk Julianaplein

Na het eerste weekend begint 'het echte werk'. Verkeer vanuit Drachten richting Hoogezand moet dan nog steeds omrijden, verkeer vanuit Assen richting Hoogezand rijdt voor het eerst via de 'Tijdelijke T', het tijdelijke Julianaplein.
Verkeer vanuit Assen richting Drachten moet nu ook opletten. Die auto's kunnen niet meer over het Julianaplein: je moet omrijden via het noorden van de stad, of via andere wegen door Drenthe en Friesland.
In deze twee weken maakt de aannemer de tijdelijke rijbaan van Hoogezand richting Assen klaar. De belijning wordt aangebracht, en ook aan de riolering wordt gewerkt.

25 februari - 28 februari: hele Julianaplein dicht

Het laatste weekend van februari is het eerste weekend dat we het helemaal zonder het oude Julianaplein moeten doen. Verkeer van Assen richting Hoogezand kan dan nog wel doorrijden via de 'tijdelijke T', al het andere verkeer moet een andere route zoeken.
Dit weekend wordt gebruikt om de tijdelijke verbinding tussen Hoogezand en Assen aan te sluiten op de N7 en de A28. Die verbinding is in de afgelopen weken klaargemaakt.

28 februari - 28 maart: alleen Assen-Hoogezand vv. kan doorrijden

Tussen 28 februari en 28 maart, precies vier weken lang dus, is het oude Julianaplein helemaal afgesloten. Verkeer tussen Assen en Hoogezand kan doorrijden via het tijdelijke plein. Nieuw: ook van Hoogezand naar Assen kan je nu via de 'Tijdelijke T' doorrijden.
'De aansluiting van de A28 op de N7 is nu helemaal klaar, legt Bert Kramer uit. 'Tussen Hoogezand en Assen kan je dus in beide richtingen doorrijden.'
In deze vier weken wordt de aansluiting voor het verkeer tussen Drachten en Assen gemaakt. Dat verkeer rijdt over een tijdelijke brug die over het Noord-Willemskanaal komt te liggen. 'Daar moet het asfalt en de riolering voor aangelegd worden.'

28 maart - 6 mei: geen verkeer vanuit en richting Hoogezand

Van 28 maart tot 6 mei kan al het verkeer vanuit en richting Hoogezand niet via het Julianaplein rijden. Het moet via de overige ringwegen rijden, of op andere manieren buiten de stad om van A naar B komen. Weggebruikers kunnen nu voor het eerst tussen Drachten en Assen via het tijdelijke Julianaplein rijden: vice versa geldt dit ook.
In deze periode wordt er gewerkt aan een nieuwe fietstunnel onder de zuidelijke ringweg door. Die tunnel komt ter hoogte van zwembad De Papiermolen te liggen. 'Ook wordt er een groot riool omgelegd', legt Kramer uit.
En er wordt gewerkt aan 'gewapende grondconstructies', die nodig zijn voor het nieuwe Julianaplein. In 'de Teletubbieheuvel' liggen verschillende rijbanen boven elkaar: om het veilig te houden ligt er gewapende grond tussen die banen in.

6 mei - 9 mei: bijna klaar, alles dicht

Als alles goed gaat, is het tijdelijke Julianaplein op 6 mei klaar. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het instellen van alle verkeerslichten. Daar wordt het weekend van 6 tot 9 mei voor gebruikt. Het tijdelijke Julianaplein is daarna klaar voor gebruik: vanaf 9 mei kan verkeer in alle richtingen er gebruik van maken.

Hoe rijd ik om?

De 400.000 auto's die normaal via het Julianaplein rijden moeten deels een andere route vinden. Verkeer kan omrijden, en wordt gevraagd dat zo vroeg mogelijk te doen. Als je vanuit zuid-Drenthe richting oost-Groningen rijdt, kan je bijvoorbeeld de N33 gebruiken. Ook de N386 tussen Vries en Hoogezand is een optie.
In de stad Groningen komen ook omrijroutes. Bijvoorbeeld van het Vrijheidsplein via het Overwinningsplein richting de A28. Of, in omgekeerde richting, over de Laan Corpus den Hoorn.

Na 9 mei: bouw nieuw Julianaplein

Als alles goed gaat kan de aannemer zich na 9 mei richten op de bouw van het nieuwe Julianaplein. Een strenge vorstperiode kan nog wel roet in het eten gooien. Dan dreigt vertraging, al is er vooral in de eerste weken wel ruimte voor uitloop ingebouwd. Dan werken bouwvakkers tien uur per dag, in de laatste weken wordt er dag en nacht gewerkt.
Eind 2023 moet het nieuwe Julianaplein klaar zijn. Als alles volgens planning verloopt, en er dus geen vertraging optreedt, hoeven we dan nooit meer voor een verkeerslicht te wachten als we over de zuidelijke ringweg rijden.