Wijkbewoners vrezen toename verkeersoverlast in Helpman: 'Vertrouwen in gemeente is weg'

Omwonenden Piet Nienhuis en Ada de Jager zijn de verkeersoverlast zat
Omwonenden Piet Nienhuis en Ada de Jager zijn de verkeersoverlast zat © RTV Noord
Het is er nu al druk, en dan moet de grote verbouwing van het Julianaplein nog beginnen. Bewoners van de stadswijk Helpman zitten door de vele auto's in hun straten met de handen in het haar. 'En de gemeente wil niet meer met ons praten.'
Nu al is het druk in de wijk, betogen Piet Nienhuis en Ada de Jager namens de bewoners van de Goeman Borgesiuslaan en de De Savornin Lohmanlaan. 'Het sluipverkeer zorgt voor lawaai, onveilige situaties en bovendien is het voor de gezondheid niet goed', zegt De Jager.

Helperzoomtunnel

Nienhuis vult aan dat er ook veel stankoverlast is in de wijk. 'We hebben 's nachts de ramen dicht, anders kunnen we niet slapen door het verkeer', zegt hij.
'Natuurlijk hoort verkeer erbij in de stad', vindt De Jager. 'Maar het is te veel geworden sinds de komst van de Helperzoomtunnel. Dat is het probleem.'
Bekijk hier wat de buurtbewoners over het verkeer zeggen:
Omwonenden Helperzoomtunnel zat van verkeersoverlast

Julianaplein

En dan wordt het Julianaplein vanaf begin februari ook nog eens dertien weken lang deels afgesloten. Gevolg: nog meer verkeer door bijvoorbeeld de Goeman Borgesiuslaan en de De Savornin Lohmanlaan, vrezen Nienhuis en de Jager.
Nu moet het niet gekker worden!
Piet Nienhuis - omwonende
'We waren erover in gesprek met ambtenaren', zegt Nienhuis, 'en die erkennen dat er veel sluipverkeer is. Maar als we vragen naar oplossingen voor het probleem, dan wordt het stil.'
'Nu zegt een ambtenaar zelfs dat hij niet meer met ons praat. Omdat we de pers hebben opgezocht en de gemeenteraad momenteel over de situatie spreekt. Dan denk ik: nu moet het niet gekker worden!'

Verplicht omrijden

Nienhuis pleit ervoor om het verkeer dat normaal gesproken over de zuidelijke ringweg rijdt vanaf februari verplicht om te laten rijden via de overige ringwegen in Groningen. Dat kost een auto zo'n tien minuten extra.
'De problemen ontstaan op een rijksweg, laat ze dan ook opgelost worden door rijkswegen', zegt Nienhuis. 'En niet door lokale wegen zoals de onze.'
De Goeman Borgesiuslaan in de stad Groningen
De Goeman Borgesiuslaan in de stad Groningen © Google Street View

'Onzin!'

Gemeentewoordvoerder Natascha van 't Hooft noemt het 'onzin' dat ambtenaren niet meer met Nienhuis en de zijnen zouden willen praten.
'We zijn in gesprek. Er is deze week nog een mail naar het wijkcomité gegaan. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je het niet eens bent over een oplossing, maar dat is geen reden om niet in gesprek te zijn', zegt zij.

'Verplicht omrijden niet mogelijk'

Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid laat weten dat er tijdens de afsluiting van het Julianaplein verschillende maatregelen gelden om het wegennet in Helpman te ontlasten. De maximumsnelheid wordt beperkt en er komt een tijdelijke route van het Vrijheidsplein naar de Laan van de Vrijheid. Ook geldt in de Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoomtunnel tijdelijk eenrichtingsverkeer.
Het idee om verkeer verplicht te laten omrijden via de ringwegen is volgens woordvoerder Nicolette Boelens niet mogelijk. 'Wijkbewoners moeten immers hun woningen kunnen bereiken en ander bestemmingsverkeer moet er ook langs kunnen. Er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen bestemmings- en doorgaand verkeer. Bovendien moet tachtig procent van het verkeer in de stad zijn.'
Boelens geeft aan dat er tijdens de grote stremming 'ernstige verkeershinder' zal ontstaan. 'Dat kunnen we niet voorkomen', laat ze weten. 'Daarom roept Groningen Bereikbaar automobilisten op om de auto te laten staan, zoveel mogelijk thuis te werken of gebruik te maken van openbaar vervoer of fiets.