Nieuwe stadswijk Spoorkwartier moet binnenstad vergroten

In niets herken je nog de contouren van een nieuwe stadswijk, maar dat moet gaan veranderen als de werkzaamheden aan de zuidkant van het station vorderen. Op het voormalige rangeerterrein moet de nieuwe stadswijk Spoorkwartier verrijzen. 'Het moet een nieuw stuk binnenstad worden aan de zuidkant van het station.'
Met Spoorkwartier laat wethouder Roeland van der Schaaf opnieuw een stukje binnenstad bijbouwen. Eerder werd er al een klap gegeven op de komst van De Suikerzijde, alhoewel die wijk op dit moment minder snel wordt gebouwd dan werd gehoopt.
De gemeente kondigt de nieuwe wijk aan als 'een verborgen schat in verbinding met de drukke binnenstad'. 'Er moet hiermee een nieuw stuk binnenstad ontstaan aan de zuidkant van het station', zegt de wethouder. 'Het nieuwe muziekcentrum gaat er komen. Er zal een heel nieuw plein komen, het tweede stationsplein, en er komt ruimte voor veel groen. Dat plein is zowel de entree naar het station, maar ook voor een nieuw groen buurtpark.'
Links het huidige gebied vanuit de lucht, rechts een impressie van het toekomstbeeld
Links het huidige gebied vanuit de lucht, rechts een impressie van het toekomstbeeld © Gemeente Groningen

Opvolger Oosterpoort

Het door de wethouder aangehaalde nieuwe muziekcentrum moet de opvolger worden van De Oosterpoort. Dat gebouw gaat over een aantal jaren tegen de vlakte. Het nieuwe muziekcentrum, dat vooralsnog door het leven gaat als De Nieuwe Poort, moet 2,5 keer zoveel bezoekers trekken als De Oosterpoort. Dat aantal moet niet alleen gehaald worden door muziekliefhebbers te trekken.
Binnen de muren van het nog te bouwen gebouw zal ook ruimte komen voor ICT, duurzaamheid en onderwijs. Het moet een leer- en innovatiecentrum worden voor verschillende onderwijsinstellingen zoals de Hanzehogeschool. Het lijkt een kleine variant van het Forum te moeten worden: bezoekers moeten te allen tijde in en uit kunnen lopen en er kan ook een bezoek worden gebracht aan het dak. De nieuwe Oosterpoort moet uiterlijk in 2030 zijn geopend.
Een impressie van het nieuw te bouwen muziekcentrum
Een impressie van het nieuw te bouwen muziekcentrum © Gemeente Groningen

Stadsbalkon

Het gebied rondom het Hoofdstation zal de komende jaren dus nog flink op de schop gaan. Eerder op de dag werd namelijk bekend dat de gemeente het veelbesproken Stadsbalkon wil slopen.
Daarnaast wordt er ook gewerkt aan het Hoofdstation zelf, waar onder meer een fietstunnel onderdoor komt. 'Groningen is voor reizigers nu vaak het eindstation, maar het wordt nu ook een doorreisstation. Dat is goed voor het openbaar vervoer in Noord-Nederland en daarmee voor de infrastructuur', aldus de wethouder.

Noord en zuid

Zoals bekend zullen de bussen van de noordkant naar de zuidkant gaan; de kant waar ook het nieuwe stadsdeel zal verrijzen. 'De zuidkant van het station krijgt dus straks ook een entree. Dan hebben we aan twee kanten een ingang en dat zorgt voor een betere verbinding tussen de Rivierenbuurt en de binnenstad.'