Groningse topontwerpers: ‘Ondernemen is dagelijks in de spiegel kijken’

Frank Baas en Yuri Nauta in het kantoor van G2K
Frank Baas en Yuri Nauta in het kantoor van G2K © Theo Sikkema/RTV Noord
Van het ontwerpen van een cd-hoes voor popband Krezip tot communicatiecampagnes voor BMW-Mini, het Van Gogh Museum, Artsen Zonder Grenzen en Forum Groningen. Deze creativiteit komt uit de koker van designbureau G2K Creative Agency met de basis in Groningen. Het bureau bestaat dit jaar 20 jaar.
Het is steeds meer balanceren op het smalle koord, zegt Yuri Nauta (33), één van de drie partners en sinds vijf jaar actief binnen G2K. ‘In de wereld van communicatie neemt digitaal een steeds belangrijkere en ook ingewikkeldere plek in. Alles is mogelijk, maar het is ook steeds complexer.’
Dan doelt Nauta op websites die op verschillende devices en formaten dezelfde ervaring moeten overbrengen. ‘Als iemand op een oude Samsung-telefoon een website niet goed kan gebruiken bijvoorbeeld. Dan is het eindresultaat onvoldoende.’

Drie leiders

Het is een van de uitdagingen van het bureau. Twintig jaar geleden begonnen als een samenvoeging van de bureaus Grapha en Grafisch Komplot. Frank Baas (52) is er vanaf het begin bij en vormt samen met Nauta en Hans Geluk de leiding. Baas is merkstrateeg. Nauta is gericht op de digitale projecten. En Geluk is creatief directeur.
Het is voortdurend een kwestie van in de spiegel kijken. Reflecteren op eigen kunnen
Frank Baas - merkstrateeg bij G2K
Met kantoren in Groningen en Amsterdam. ‘We zijn wel echt Gronings. Hier is het hoofdkwartier. Onze nuchterheid krijgen we vaak als feedback van klanten uit het Westen terug, terwijl er bijna geen geboren Groningers bij G2K werken’, concludeert Baas.
Het kantoor van G2K waar creativiteit de boventoon voert
Het kantoor van G2K waar creativiteit de boventoon voert © Theo Sikkema/RTV Noord
De nestor van het personeel is een geboren Tukker en via Haren in Friesland gaan wonen. Nauta woonde tot zijn twaalfde in Almere en belandde via Roden en Leek op zijn achttiende in Stad.

Ontwikkelen

Om het twintig jaar vol te houden in een continu veranderende wereld is geen vanzelfsprekendheid. Baas hierover: ‘Het is voortdurend een kwestie van in de spiegel kijken. Reflecteren op eigen kunnen. Zijn onze skills nog up to date. Wat vragen klanten? We moeten ons blijven ontwikkelen om bij de tijd te blijven.’
Baas kijkt terug en constateert dat er veel veranderd is. ‘Twintig jaar geleden was er net e-mail bij wijze van spreken. Er hebben enorme veranderingen plaatsgevonden. Communicatie is verschoven van print naar online en nu zitten we in de fase van het voeden van digitale beleving. Een leven lang leren is bij ons zeker van toepassing.’
Het beeldmerk van G2K
Het beeldmerk van G2K © Theo Sikkema RTV Noord
Voorgaande is een belangrijke reden om Nauta met zijn kompaan vijf jaar geleden aan het bureau toe te voegen. ‘Er was steeds meer digitale content zoals video en animatie nodig. Onze eerste samenwerking was het Q-link busproject tien jaar geleden. Samen met mijn maat had ik net Minerva afgerond en we waren amper droog achter de oren. Dat was toen een mooie leerschool. Daar ben ik nog altijd blij mee.’

Vooruitstrevend

Het succes van de afgelopen twintig jaar is begonnen bij de start, zo kijkt Baas terug. Ten eerste de aanpak van oprichter Michel Klok. ‘In het verleden namen grafisch ontwerpers alle voorkomende taken op zich. Klok bracht daar onderscheid in aan. De creatieven konden creatief zijn en projectmanagement, budgettering en regelwerk belegde hij bij anderen. Op die manier benut je creativiteit optimaal.’ Deze vorm van organiseren was toen vooruitstrevend.
Je merk is zo sterk als je zwakste contactmoment
Frank Baas over branding en communicatie
Ten tweede werden vanuit Grapha grote klanten als Martinair en Grolsch meegenomen. ‘In de beginjaren zijn onder andere de Rijksuniversiteit, Groningen Airport Eelde en Gasunie hieraan toegevoegd. Daar krijg je tractie van. Zulke namen helpen wanneer klanten een design- of communicatiebureau zoeken’, concludeert Baas.

Puzzel

Het werk van G2K bestaat uit vijf componenten: strategie, huisstijl, communicatiedesign, campagnes creëren en digitale vertaling. Het totaal maakt het geheel, stelt Nauta. ‘Het is altijd een grote puzzel. Welke ingrediënten gebruik je en hoe structureer je dat?’ Baas vult aan: ‘Je merk is zo sterk als je zwakste contactmoment. Alles moet kloppen.’
Het kantoorpand aan de Ubbo Emmiussingel
Het kantoorpand aan de Ubbo Emmiussingel © Theo Sikkema/RTV Noord
Hij loopt dus al twintig jaar mee, maar Baas heeft nooit de neiging gehad om iets anders te gaan doen. ‘We hebben te maken met alle facetten van de samenleving. Of het nu de week tegen kindermishandeling is, een advocatenkantoor, een technisch maakbedrijf of Forum Groningen. Daarnaast ligt focus ligt altijd op de essentie van wat onze opdrachtgevers doen. Dat is superinteressant.’
Ons werk zien en dat mensen ervan kunnen genieten. Dat is leuk
Yuri Nauta - verantwoordelijk voor de digitale processen
‘Daar sluit ik me helemaal bij aan’, knikt Nauta. ‘Het is mooi om je werk in actie te zien. Neem de Q-link bussen. Ons kantoor zit tegenover het station, dus we zien ze rijden. Ons werk zien en dat mensen ervan kunnen genieten. Dat is leuk.’
Klanten met grote namen staan op het palmares van G2K, maar echt gegroeid is het bureau niet. ‘We werken al jaren met een kernteam van rond de zeventien medewerkers. Word je groter, dan ontstaan in ons werk extra managementlagen die creativiteit in de weg zitten’, zegt Baas.

Niet schaalbaar

Om te vervolgen: ‘De FD Gazellen hebben we nooit gehaald, nee. We hebben geen schaalbaar proces. Elke nieuwe vraag gaat het hele proces door. We zijn een platte organisatie en werken vaak allemaal mee aan een eindresultaat.’
‘En je merkt ook dat budgetten meer onder druk komen te staan door de gekke tijd waarin we leven. Nieuwe huisstijlen lanceren zijn langdurige processen waar nu nog wel eens even mee gewacht wordt. Websites gaan vaak wel door qua veranderingen’, zegt Nauta over de huidige markt.

Forum springt eruit

Terugblikkend op de afgelopen tijd springt de branding van het Forum in Groningen er voor beide heren bovenuit. Nauta: ‘Hier hebben we met het hele team aan kunnen werken. Ontwerpers, strategen, animators; alles hadden we nodig om zoiets moois als het Forum op de kaart te zetten.’
G2K deed de branding van Forum Groningen
G2K deed de branding van Forum Groningen © Merijn Slagter/RTV Noord
‘Plus: een prima relatie met de opdrachtgever, wat helpt om er hard voor te lopen. Het interessante aan het Forum is om de veelzijdigheid aan functionaliteiten, van een bioscoop tot de bibliotheek, bij elkaar te brengen. En dan komt het erop aan hoe multi-inzetbaar en solide het ontwerp in elkaar zit’, stelt Baas beschouwend.
Blijkbaar is dat in orde. Het bureau won er een Red Dot Award en een European Design Award mee. Prijzen die in het verleden vaker gewonnen zijn. Evenals Best Verzorgde Jaarverslagen en de Nederlandse Huisstijlprijs.
Onze ambitie is om altijd het beste werk te maken en daar plezier in te hebben
Yuri Nauta - managing partner bij G2K
Baas is daar niet van onder de indruk. ‘Het is leuk, maar je bent er nooit. Het is iedere dag in de spiegel kijken. Je moet bij de tijd zijn en fris werk maken. Communicatie moet bovenop de tijdgeest zitten, actueel en geloofwaardig zijn.’

Fijnere wereld

Dat geldt ook voor de toekomst. Nauta knikt. ‘Onze ambitie is om altijd het beste werk te maken en daar plezier in te hebben.’
Baas ziet een aanvullende rol en zo mogelijk hoger doel: ‘De wereld is in transitie. Verduurzaming, andere manieren van kijken naar wat je als merk of organisatie doet, en wat je er toe doet. Wij kunnen vanuit onze rol als ontwerpers opdrachtgevers helpen verandering vorm te geven. Om op die manier een bijdrage te leveren aan een fijnere wereld.’