Toeristisch imago Groningen verbetert, maar er valt nog een wereld te winnen

Bourtange vanuit de lucht
Bourtange vanuit de lucht © Mario Miskovic / RTV Noord
De waardering van het toeristisch imago van de provincie Groningen is het hoogst sinds in 2004 is gestart met het meten van dat imago. Goed nieuws, zou je zeggen. Toch valt er nog een wereld te winnen. Met name bij de mensen die nog nooit in Stad en Ommeland zijn geweest.
Het verschil tussen bezoekers en niet-bezoekers is namelijk behoorlijk. Een toerist die Groningen in de laatste drie jaar heeft bezocht, geeft onze provincie een rapportcijfer van gemiddeld een 7,8. Maar iemand die de laatste drie jaar niet in Groningen is geweest, geeft de provincie 'slechts' een 6,4.

Gaswinning versus rust

Dat verschil is ook terug te zien in de spontane associaties die mensen hebben als ze denken aan Groningen als toeristische bestemming. Bezoekers denken dan aan termen als rust, ruimte, mooi, de stad, natuur, sfeer en gezelligheid. Mensen die hier niet zijn geweest denken vooral aan de termen aardbevingen, gaswinning, afgelegen en ver weg.
Het onderzoek
Onderzoeksbureau Sweco heeft in opdracht van de provincie het toeristisch-recreatieve imago van de provincie Groningen onderzocht. Dat gebeurde eerder in 2004, 2011, 2016 en 2019. Voor het onderzoek zijn in een representatieve steekproef ruim duizend mensen ondervraagd, waarvan de helft de laatste drie jaar in Groningen is geweest (de bezoeker) en de andere helft niet (de niet-bezoeker).
De aantrekkelijkheid van Groningen als toeristische bestemming groeit, maar het gat tussen bezoekers en niet-bezoekers is ook hier relatief groot. Van de bezoekers vindt bijna 75 procent Groningen een aantrekkelijke vakantiebestemming. Bij de niet-bezoekers is dat 35 procent van de ondervraagden.
Een troost: in beide gevallen is de aantrekkelijkheid wel aan een opmars bezig. In 2016 vond slechts 22 procent van de niet-bezoekers Groningen een aantrekkelijke vakantiebestemming en bij de bezoekers was dat in 2016 nog 59 procent.

Minder associatie met gas

De nadrukkelijke associatie met aardbevingen en gaswinning (en de afstand tot Groningen) voert nog altijd de boventoon, maar wordt volgens onderzoeker Tim Verver van Sweco wel minder. 'In 2019 had een kwart van de ondervraagden als eerste associatie aardbevingen of gaswinning. Nu is dat nog 12 procent. En in 2019 dacht 12 procent meteen aan 'ver weg', dat is nu nog 7 procent.'
Hebben niet-bezoekers dan een verkeerd beeld van Groningen? Zover wil Verver niet gaan. Incompleet is volgens hem een beter woord.
'Je kunt stellen dat bezoekers hun cijfers baseren op hun bezoek en wat ze hier gezien hebben, dus dat komt dicht in de buurt van de waarheid. Terwijl niet-bezoekers zich met name baseren op wat ze horen, lezen of zien in de media. En soms is hun oordeel zelfs nergens op gebaseerd.'

Potentie verzilveren

De informatieverstrekking voor potentiële toeristen is dan ook iets om aan te werken, concludeert Verver. Dat is precies waar het provinciebestuur op in heeft gezet met een nieuwe toeristische website: visitgroningen.nl.
'De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat ons toeristisch aanbod in 2021 beter aansluit bij de wensen en behoeften dan in de voorgaande jaren', zegt gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD). 'En dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming. Het is tijd om de toeristische potentie van onze prachtige provincie te gaan verzilveren.'