PostNL denkt over bouw nieuw distributiecentrum in Drenthe om Kolham te ontlasten

Obeth Usmany laadt zijn bus vol
Obeth Usmany laadt zijn bus vol © Elwin Baas/RTV Noord
Busjes van PostNL rijden af en aan bij het pakketsorteercentrum in Kolham. Op de piekmomenten worden 55.000 pakketten per dag verwerkt, meer kan niet. Het bedrijf denkt daarom na over uitbreiding. Niet in Kolham, maar in Drenthe.
Al zijn die plannen volgens manager Mark Muller 'nog niet concreet', er wordt wel nagedacht over een extra distributiecentrum. 'Binnen nu en een half jaar verwacht ik daar wel duidelijkheid over.'
Het is een bewuste keuze om de capaciteit in Kolham niet uit te breiden. 'Het is logistiek gezien handiger dat je spreiding doet in je gebied, om de tijden voor het aan- en afrijden korter te houden', zegt Muller over de plannen om in Drenthe een locatie te zoeken. Vanaf de nieuwe plek moet dan ook een deel van Groningen bediend worden. Momenteel zijn er drie sorteercentra die Noord-Nederland bedienen: naast Kolham ook in Leeuwarden en Zwolle.
Bekijk de reportage:
Topdrukte voor de pakketbezorgers

Topdrukte neemt richting kerst weer toe

'Het is vandaag een stevige dag, we verwerken in Kolham zo'n 45.000 pakketten. Van Black Friday tot Sinterklaas hadden we zo'n 55.000 per dag, richting de kerst neemt het weer toe. Dus we hebben een hele uitdaging', stelt Muller.
Mark Muller in het sorteercentrum
Mark Muller in het sorteercentrum © Elwin Baas/RTV Noord
Meer dan die 55.000 pakketten kunnen er niet verwerkt worden in Kolham, dat nu de hele provincie Groningen en een deel van Drenthe bedient. 'Als het daar boven komt, hebben we echt een issue om het zo maar te zeggen. Als er meer zijn, kan het dat een pakje later komt dan mensen van ons gewend zijn. Mede veroorzaakt door corona hebben mensen echt het internetshoppen ontdekt. Mensen blijven dat ook doen. Ook na deze drukke periode verwachten wij nog een stijging in het aantal pakketten.'
Als je een glimlach ziet als je aanbelt, maakt dat je dag goed
Obeth Usmany - pakketbezorger

Cadeaubon van een klant

Pakketbezorger Obeth Usmany laadt intussen zijn bus vol, terwijl kerstmuziek uit de speakers schalt. 117 pakketten neemt hij deze keer mee. 'En straks wordt het nog meer, dan wordt het echt bloed, zweet en tranen. Natuurlijk is dat leuk, ik doe het voor de mensen hè? We maken mensen blij. Als je een glimlach ziet als je aanbelt, maakt dat je dag goed. Je krijgt er ook heel veel waardering voor terug, dat is leuk.' Zo kreeg hij onlangs een cadeaubon van een klant. 'Dat is toch mooi?'.
Een van de bussen wordt geladen met pakketten
Een van de bussen wordt geladen met pakketten © Elwin Baas/RTV Noord

Ontspannen in de sauna

'Het is fysiek zwaar werk, maar het gaat erom hoe je er mee omgaat', vertelt Usmany. 'Aan het eind van de week ben je af, maar gelukkig heb ik thuis een sauna. Dat geeft altijd een beetje ontspanning. Dat is mijn geheim. Even je werk vergeten, wijntje erbij, klaar. Ik heb ook last van mijn rug, het zijn drukke tijden. Gelukkig heb ik een steekwagen mee in de auto, zware pakketten zet ik daar op. Maar als het gigantisch druk wordt, dan ga je gewoon. Na die tijd verneem je het wel.'
Desondanks houdt Usmany de moed erin. 'We doen het met elkaar. Even volhouden en dan komt het allemaal wel goed. Ik ben altijd positief. Ik houd van dit werk, ik houd van mensen. Mensen om me heen, dat geeft altijd extra energie.'
Deze periode is uitzonderlijk, we zitten aan de grenzen van onze mogelijkheden
Mark Muller - manager sorteercentrum PostNL

Corona zorgt voor extra uitdaging

Dat de drukte nu valt midden in de coronapandemie, zorgt voor manager Muller voor extra hoofdbrekens.
'Medewerkers met klachten laten we natuurlijk testen, maar dat betekent wel dat we ze vaak minimaal drie dagen kwijt zijn. En zeker in deze periode kunnen we dat eigenlijk niet gebruiken. We vergen het uiterste van ons hele netwerk en alle medewerkers. Wij vragen veel. Medewerkers hier hebben allemaal een groot posthart en weten dat het hier in deze periode hartstikke druk kan zijn. We zijn hartstikke dankbaar dat ze elke dag die bussen volgooien en toch op pad gaan. Maar deze periode is uitzonderlijk, we zitten aan de grenzen van onze mogelijkheden.'