Doorstart voor de oudste drukkerij van Groningen: 'Wel met dubbel gevoel'

Het pand van Royal Hoitsema aan de Peizerweg in Groningen
Het pand van Royal Hoitsema aan de Peizerweg in Groningen © Google Streetview
Royal Hoitsema Labels in Groningen maakt een doorstart. De in 1653 opgerichte drukkerij ging eind november failliet en gaat in afgeslankte vorm verder. Van de ruim vijftig werknemers verliezen zeventien mensen hun baan.
Van de vijf overnamekandidaten bleef na twee biedingsrondes één samenwerkende partij over. Dat zijn Van Ketwich Participaties B.V., gelieerd aan de Groningse onderneming Lijnco en het in Bedum gevestigde Scholma Print & Media. De overname is per aanstaande maandag een feit.
Dankzij een door de bank versterkt boedelkrediet kon het bedrijf na het faillissement wel doordraaien. Dat maakte het volgens curator Job Holtz aantrekkelijker voor overnamekandidaten om belangstelling te tonen, omdat de bedrijfswaarde in tact bleef.

'Prima reputatie'

Holtz is blij dat het gelukt is om de drukker met een prima reputatie, maar het de laatste paar jaar financieel lastig kreeg, te behouden. ‘We hebben ons er de afgelopen weken sterk voor gemaakt. Je moet alle partijen meehebben. Gelukkig bleef er een overnamekandidaat over en waren leveranciers bereid, ondanks dat ze wel een financiële veer moesten laten, te blijven leveren. En het personeel bleef erachter staan.'
Een hard gelag om voor de feestdagen slecht nieuws te krijgen
Santiago Kuipers, commercieel directeur Royal Hoitsema Labels
Commercieel directeur Santiago Kuipers van Hoitsema heeft een dubbel gevoel. ‘Aan de ene kant ben ik blij dat we door kunnen, maar we moeten wel afscheid nemen van mensen. Veel personeel werkt hier meer dan dertig jaar en dan is het een hard gelag om voor de feestdagen slecht nieuws te krijgen.’

Klant kwijt

Het is op dit moment nog niet duidelijk wie mag blijven en voor wie het ophoudt. Volgens Kuipers is er geen andere route. ‘Een deel van onze werkzaamheden moeten we afstoten. Dat was de afgelopen tijd niet rendabel. We moeten nieuwe afspraken maken met klanten, want anders zijn we zo weer in de situatie waar we nu uitkomen.’
De problemen bij Hoitsema Labels zijn ontstaan door veranderende markten, gaf de curator een paar weken geleden aan. Hierdoor raakte men één van de grootste klanten kwijt. Daarnaast zijn de marges onder druk komen te staan waardoor het verdienmodel in de knel kwam.