‘Ik vraag me wel af: hoe houd ik de moed erin?’

Een lege Herestraat in Groningen tijdens de lockdown eind 2021
Een lege Herestraat in Groningen tijdens de lockdown eind 2021 © Dennis Venema/Bewerking RTV Noord
De moedeloosheid in ondernemend Nederland neemt toe nu het kabinet opnieuw een lockdown heeft afgekondigd. ‘Het roept wel vragen bij me op', zegt een ondernemer.
De reisbranche krijgt nog last-minute aanvragen binnen van klanten die de lockdown willen ontvluchten. De zon is een aantrekkelijke optie en Gerda Klooster, directeur van Klooster Reizen, merkt dat Groningers er nog even uit willen.

Van Gran Canaria tot Curaçao

‘Vergis je niet wat deze lockdown mentaal met mensen doet’, zegt ze. ‘We merken dat mensen er nu echt voor kiezen om nog even weg te gaan.’
Dat betekent extra werk voor Klooster en haar personeel. Werk dat zeer welkom is in onzekere tijden. ‘Want normaal maken mensen met Kerst de balans op voor de komende zomer: waar willen we dan heen op vakantie? Nu merken we ook dat we aanloop krijgen van mensen die nu echt even weg willen. Gran Canaria, Curaçao en Bonaire; mensen willen nog even naar de zon.’
Gerda Klooster van Klooster Reizen
Gerda Klooster van Klooster Reizen © Klooster Reizen

Nieuwe markt

De evenementenbranche zucht en lijdt al bijna twee jaar lang onder de coronapandemie. Dan veert de economie weer even op, en een paar maanden later volgt een nieuwe klap. Erwin Balkema van Bano Event Technology probeert de moed erin te houden, al is dat niet altijd gemakkelijk.
Bano verdient haar geld door het leveren van technologie en stands voor beurzen en congressen, zowel nationaal als internationaal. Na de eerste intelligente lockdown in het voorjaar van 2020 slaagde Bano erin om digitaal onderscheidend te zijn. ‘Dat zorgde voor een nieuwe markt. Er zijn klanten die heel tevreden zijn over de online bijeenkomsten en niet per se terugwillen naar fysieke bijeenkomsten.’
Bano-directeur Erwin Balkema
Bano-directeur Erwin Balkema © Jan Buwalda
De digitale ontwikkelingen zorgden ook voor een mentale boosti n een tijd waarin veel onzeker is. Na de laatste lockdown zoekt Balkema nu naar een manier om de moed erin te houden. ‘Kijk, we overleven dit ook wel weer, maar ik vraag me wel af hoe ik me weer ga opladen voor de komende tijd.’

Gebrek aan perspectief

Veel ondernemers worstelen met die vraag. VNO-NCW en MKB-Nederland dringen er bij het kabinet op aan om de boosterprikcampagne te versnellen, zodat deze lockdown niet zoals de vorige wordt verlengd, waardoor veel ondernemers een gebrek aan perspectief hebben.
‘Ik heb me vanaf dag één voorgenomen om me niet te mengen in allerlei discussies. Ik ga uit van het goede van de mens en ik denk dat ze in Den Haag echt het goede proberen te doen’, zegt Balkema. ‘Maar we hebben in februari een evenement in Barcelona staan en we zien dat in het buitenland veel zaken wél doorgaan. Gelukkig maar, maar het roept wel vragen bij me op.’