Ondernemers: ‘Help de zaak bij je op de hoek, het is keihard nodig’

Agnes Wiltjer van Newlands Casuals in Winschoten
Agnes Wiltjer van Newlands Casuals in Winschoten © Eigen foto
Menig lokaal ondernemer hield de vorige lockdown dankzij online bestellingen en trouwe klanten het hoofd boven water. Ondernemers smeken consumenten bijna ook deze lockdown bij de zaak in de buurt te kopen.
Joël Timmerman van SchoenenZaken heeft juist persoonlijk een paar glimmende schoenen bij een blije klant afgeleverd. ‘We moeten weer even schakelen’, zegt Timmerman.
Nu de winkeldeur gedwongen gesloten is, is Timmerman met zijn zaken in Haren, Zwolle en de Zwanestraat in Groningen, opnieuw overgestapt op online leveren.
Dat betekent ook dat hij zelf in de auto stapt, mits het een beetje in de buurt is. Door de kerstdrukte bij PostNL is het maar afwachten of een bestelling tijdig arriveert.
Joël Timmerman
Joël Timmerman © Theo Sikkema

Even op scherp zetten

Timmerman werd afgelopen weekend overdonderd door reacties op zijn hartenkreet op netwerksite LinkedIn. ‘STOP! Beste mensen, ga weer (verder met) bestellen bij de lokale ondernemers’, schreef hij na de onheilstijding van de lockdown-persconferentie.
Het bericht werd ruim driehonderdduizend keer bekeken, kreeg meer dan drieduizend likes en een hoop bijval in de reacties.
Timmerman was bezorgd. ‘Ik vroeg me echt af of mensen even bereidwillig zouden zijn om lokaal te kopen als in de eerdere lockdown. Misschien zouden ze het nu wel even prima vinden. Ik wilde mensen even weer op scherp zetten.’
Uit de overweldigende hoeveelheid reacties leidt Timmerman af dat kopen van spullen bij lokale ondernemers echt wel leeft bij de consument. ‘Ik wil vooral zeggen: blijf dat doen. Wij hebben het keihard nodig, we missen de drukste weken van het jaar waarin we normaal gesproken iedere dag een zaterdagomzet draaien.’
Bol.com en Amazon kunnen wel wat winst missen
Joel Timmerman - SchoenenZaken
Timmerman: ‘Mensen denken ook wel dat iedereen maar steun krijgt. Maar wij komen nergens voor in aanmerking. En krijg je wel steun, dan is het vaak maar net voldoende om overeind te blijven.’
Vergeet het winkelaanbod bij het grootkapitaal van Amazon of Bol.com maar even, vindt Timmerman. ‘Die kunnen wel wat winst missen.’

Iedereen kan een steentje bijdragen

’Koopt lokale waar, dan helpen we elkaar.’ Die slogan mag dan wat oubollig klinken, wat directeur Ton Schroor van ondernemersorganisatie VNO NCW Noord betreft is het motto actueler dan ooit. ‘Iedereen kan een steentje bijdragen om de lokale ondernemers een hart onder de riem te steken’, zegt hij. ‘Doe je kerstinkopen niet enkel bij de grootwinkelbedrijven, maar kijk ook naar de bakker, slager en slijter om de hoek.’
Denk aan de plaatselijke winkelier die zijn deuren heeft moeten sluiten, aldus Schroor. Daar kun je misschien wel producten afhalen. ‘Ondernemers zijn nu niet enkel afhankelijk van staatssteun, maar van echt iedereen.’

Vol op online-verkopen

Damesmodezaak Newlands Casuals in de Winschoter Langestraat heeft het click-en-collect-systeem noodgedwongen weer opgetuigd. In de deuropening staat de tafel waar klanten hun bestellingen bij winkelmanager Agnes Wiltjer mogen afhalen.
De kledingzaak zet vol in op de online-verkoop. Instagram, Facebook, persoonlijke app’jes de webshop, alles wordt benut om contact met de klant te houden. ‘Onze kracht zit in het persoonlijk contact’, zegt Wiltjer.
Mensen kennen ons en daarom gunnen ze het ons
Agnes Wiltjer - Newlands Casuals
Bang dat ze klanten verliest aan Bol.com of een andere grote online-aanbieder is Wiltjer niet: ‘Die zijn alleen maar online bezig. Wij hebben de lokale binding. Mensen kennen ons en daarom gunnen ze het ons.’
Maar een drama blijft het. Van de inkopen voor de eindejaarsperiode zal een groot gedeelte niet worden verkocht, alle online-inspanningen ten spijt.
Voorzitter Chris de Raaf van de City Club Winschoten hoopt op de loyaliteit van het Oost-Groninger kooppubliek. ‘Iedereen zou iets bij de plaatselijke ondernemer moeten kopen of bestellen.'
'En ik zou graag zien dat er flink afgehaald wordt bij de horeca. Het is de enige manier waarop nog wat verdiend kan worden. Doen we met z’n allen ons best, dan kunnen we deze ramp van omzetverlies nog een beetje opvangen.’