Wat verandert er met de nieuwe verkeersplannen in Stad?

Fietsers in het centrum van de stad Groningen
Fietsers in het centrum van de stad Groningen © ANP
'180 graden anders', 'weg met de autologica' en 'maximale ruimte voor het openbaar vervoer'. De teksten waarmee de nieuwe verkeersplannen voor de stad Groningen worden verkocht, zijn niet van de lucht. Maar wat verandert er straks eigenlijk echt?
De nieuwe plannen van GroenLinks-wethouder Philip Broeksma werden woensdagavond aangenomen door een forse meerderheid in de gemeenteraad. Ze stemden in met de 'mobiliteitsvisie', een ambtelijk stuk van 88 pagina's waarin de toekomst van het Groningse verkeer wordt geschetst.

Fiets

Het woord 'fiets' (of woorden met 'fiets' erin) komt in het plan 268 keer voor. Vaak in positieve zin: het is volgens de gemeente de slimste, snelste en meest gezonde manier om je te verplaatsen.
Ook de auto wordt vaak genoemd: 260 keer. Dat vervoersmiddel wordt juist negatief benaderd door het college: 'we geven andere vervoersmiddelen dat de auto de prioriteit', klinkt het. Doel is dat er op den duur 21 procent minder auto's rijden in Stad.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer wordt belangrijker, staat in de plannen. De stad groeit de komende jaren, en ook komen er meer bezoekers. Dat zorgt ervoor dat het drukker wordt in de stad.
'Mensen die per auto reizen hebben veel meer ruimte nodig dan reizigers per fiets, bus, trein en lopend', stelt het college van burgemeester en wethouders. Dus moeten mensen de auto uit en zich op een andere manier verplaatsen.
Parkeren voor de deur vinden wij niet altijd vanzelfsprekend
Gemeente Groningen
Duidelijk is dat het OV moet groeien, het moet autoritten vervangen. Ook mensen uit het Ommeland moeten hun weg naar de bus of trein vinden, of op een (deel)fiets stappen. Want, schrijft de wethouder: 'niet iedereen hoeft 'diep ons stedelijk gebied in te kunnen rijden.' Concreet betekent dat: de auto parkeren aan de rand van de stad, en op een andere manier de binnenstad in.

Wel/geen tram

Er komt een nieuw treinstation bij de nieuwe wijk Suikerzijde, en er wordt ook weer gesproken over een tram - 'of een ander innovatief vervoersconcept'. Een politiek heikel punt, zeker nadat het college van B&W in 2012 juist over dit onderwerp viel.
Ook een tram zonder rails is een optie
Ook een tram zonder rails is een optie © Xie hui/ANP
De nieuwe tram zou tussen station Europapark, het UMCG, het Noorderstation, Zernike en Kardinge moeten gaan rijden. Daar is volgens de gemeente 'robuust en grootschalig OV nodig.' Of het vervoersmiddel er echt komt (of dat het bij een GroenLinks-idee blijft) blijft de grote vraag. Volgens verschillende partijen is een tram namelijk helemaal niet zo innovatief, coalitiepartij D66 ziet veel liever een trein naar Zernike rijden.

30 kilometer per uur

Wat zeker gaat gebeuren is het verlagen van de maximumsnelheid op verschillende wegen naar 30 kilometer per uur. De Tweede Kamer wil dat landelijk invoeren, de gemeente Groningen wil sneller 'om'.
Zo gaat de snelheid op de Griffeweg en de Paterswoldseweg naar 30 kilometer per uur. Ook komt er op verschillende wegen meer groen bij, ten koste van parkeerplekken. 'Parkeren voor de deur vinden wij niet altijd vanzelfsprekend', schrijft het college. 'Een parkeerplaats op 250 meter van de woning vinden wij acceptabel.' In de binnenstad mag dat zelfs 500 meter zijn.
Het verkeer op de Griffeweg in Stad moet in de plannen 30 kilometer per uur gaan rijden
Het verkeer op de Griffeweg in Stad moet in de plannen 30 kilometer per uur gaan rijden © Chris Bakker/RTV Noord
De auto is steeds vaker 'te gast' in een straat waar de fiets als belangrijkste vervoermiddel wordt gezien. Doel: de snelheid naar beneden brengen en de auto onaantrekkelijker maken.
Alleen op wegen waar daar 'een aanleiding toe is', kan in de toekomst nog vijftig kilometer per uur gereden worden. Daarbij gaat het vaak om wegen richting de ringweg.

Auto's zo veel mogelijk via de ringweg

Die ringweg wordt in de plannen van de gemeente belangrijker. Autoverkeer tussen de wijken moet zoveel mogelijk via de ring rijden: ook daardoor moeten de fiets en het OV weer aantrekkelijker worden.
De nieuwe invulling van het Oosterhamriktracé, bij omwonenden een een flink deel van de politiek omstreden, is onderdeel van dit plan. Via de weg moeten auto's de binnenstad uit kunnen rijden, om via de ringweg hun weg te vervolgen naar hun eindbestemming.
Met de auto doorrijden tussen verschillende wijken wordt soms zelfs onmogelijk gemaakt, door wegen 'op te knippen'. Je kan dan niet meer doorrijden, maar je word gedwongen om via de ringweg te gaan. Of, als het aan het college ligt, nog liever de fiets of bus te pakken.

Gaat dit echt gebeuren?

De plannen zijn een visie voor de komende achttien jaar. De gemeente heeft dus nog even de tijd om alles echt uit te voeren - en het geld ervoor te vinden.
Het is daarbij afwachten of het allemaal echt gaat gebeuren. Nieuwe gemeenteraden stemmen namelijk nog over de uitwerking van de visie, die naast de coalitiepartijen ook wordt gesteund door VVD, Partij voor de Dieren en Student&Stad.
Dat die drie oppositiepartijen voor stemden laat zien dat de plannen breed gedragen worden. Dat kan een voorteken zijn dat veel plannen ook werkelijkheid worden: immers hangt de visie van de GroenLinks-wethouder niet alleen op de vier partijen die nu de coalitie vormen.