Weer uitstel van bouw biokerosinefabriek in Delfzijl

Een vliegtuig op biokerosine
Een vliegtuig op biokerosine © ANP
SkyNRG, een consortium van KLM, SHV Energy, Shiphol en Shell, presenteerde in 2019 het plan om in Delfzijl een fabriek te bouwen voor de productie van duurzame kerosine uit afvalstromen.
Het zou de eerste in zijn soort in Europa zijn. In 2022 zou de fabriek moeten gaan draaien. Na eerder uitstel tot 2024 is er opnieuw vertraging.
'SkyNRG streeft ernaar om per 2025-2026, 100.000 ton biokerosine per jaar te produceren. Deze startdatum wijkt af van eerdere verwachtingen', zo staat het in een brief van de minister van Infrastructuur en waterstaat aan de Tweede Kamer. De kerosine zou gemaakt worden uit rest- en afvalstromen zoals afgewerkt frituurvet. KLM zou zeker driekwart van de productie afnemen. Het is niet bekend hoeveel banen de komst van de fabriek zou opleveren.

Covid en stikstof als spelbrekers

Het hernieuwde uitstel zou zijn te wijten aan de coronamaatregelen en ontwikkelingen rondom het stikstofdossier. Wel is volgens de minister de ontwerpfase intussen afgerond en de staan de vergunningen klaar om te worden ingediend.

Wel uitbreiding productie in Rotterdam

Het is een tegenvaller, te meer omdat andere initiatieven voor het maken van duurzame vliegtuigbrandstof wél doorgaan. Zo meldt de minister in haar brief dat het Finse bedrijf Neste in Rotterdam de bestaande fabriek voor biokerosine in 2023 gaat uitbreiden naar 500.000 ton per jaar. Neste wil zelfs een tweede fabriek bouwen. Ook Shell zit niet stil. Ook in Rotterdam wordt de productie opgestart voor een raffinaderij van ruim 800.000 ton kerosine, waarvan de helft op een duurzame manier wordt gemaakt.
Bij de lancering van het plan voor de Delfzijlster fabriek sprak de provincie van 'een grote stap naar de groene industrie van de toekomst'. Ook al omdat er bij de productie gebruik zou worden gemaakt van groene waterstof. Voor de productie van dat groene gas in het noorden wordt de komende tien jaar bijna drie miljard euro geïnvesteerd.