NG Shipyards bouwt derde schip van 'baanbrekend ontwerp'

De COS Master, de eerste crewtender van Coastwise gebouwd door NG Shipyards
De COS Master, de eerste crewtender van Coastwise gebouwd door NG Shipyards © Next Generation Shipyards
NG Shipyards in Lauwersoog gaat opnieuw een schip bouwen voor de offshore windindustrie. Opdrachtgever is Coastwise uit Friesland. Dat bedrijf bestelde eerder al twee schepen bij de scheepswerf in Noord-Groningen om personeel en goederen van en naar windparken op zee te vervoeren.
Het gaat om een zogenoemde crewtender van de NG Endurance-klasse. Deze maand ging bij de scheepswerf in Lauwersoog de eerste crewtender te water en het bedrijf is druk bezig om het tweede schip af te bouwen, dat in de zomer gereed moet zijn.

'Revolutionair ontwerp'

Volgens NG Shipyards is de NG Endurance-klasse nieuw, duurzaam en revolutionair. 'Dankzij het rompontwerp, een combinatie van catamaran en monohull, wordt 20 procent bespaard op brandstof. Met deze monomaran is het ook mogelijk te varen op plantaardige brandstof, wat nog eens een CO2-reductie van 90 procent oplevert.'

Vaker inzetbaar

Een ander voordeel is dat het schip hogere golven aankan dan vergelijkbare schepen. Het schip is daardoor vaker inzetbaar op de Noordzee. 'Waar de schepen die nu worden ingezet tot 1,6 meter golfhoogte veilig met de neus aan de windmolen kunnen blijven, kan ons schip 2,5 meter hoge golven aan. Dat scheelt zestig inzetdagen per jaar', zei directeur Albert Keizer in november tegen RTV Noord.
Hij zegt nu dat de bestelling van een derde schip 'bevestigt dat de NG Endurance een baanbrekend ontwerp is'.

Eind 2022

Het schip kan dertig passagiers tegelijk vervoeren van en naar windparken op zee en zal eind 2022 in de vaart worden genomen.