Cultuursector snakt naar positief 2022: ‘Volle zalen, dát zou fijn zijn!’

Bert Visscher en theater het Kielzog
Bert Visscher en theater het Kielzog © Venema Media en Maarten van der Wal, bewerking RTV Noord
Lege zalen, verlaten festivalterreinen en uitgestelde of zelfs afgelaste voorstellingen. Redenen te over voor de cultuursector om het jaar 2021 snel te vergeten.
Cabaretier Bert Visscher, theatervormgever Louise Caspers en directeur van theater Kielzog in Hoogezand Ids Dijkstra snakken naar betere tijden. ‘Spelen in volle zalen, dát zou fijn zijn!’, zegt Visscher.

‘Bijzonder theaterseizoen’

We kunnen gerust stellen dat de cultuursector het afgelopen kalenderjaar in een rollercoaster heeft gezeten. In januari zat Nederland in een lockdown, een paar maanden later mochten de zalen langzaamaan open. Eerst met maximaal dertig mensen, vervolgens weer met volle bezetting door de QR-code.
Dijkstra: ‘En toen kwam de dag dat alles weer op slot moest. Jeetje, als je dat allemaal weer op een rij zet...wat een jaar. Het is echt enorm frustrerend geweest. Je bouwt continu aan iets moois dat vervolgens niet doorgaat.’
Bert Visscher
Bert Visscher © ANP
Bert Visscher deelt die ervaring. Hij zou dit theaterseizoen ruim dertig voorstellingen spelen met ‘Broodkapje en een stuk of zeven geitjes’. De première was in november, maar daar is het bij gebleven. ‘Ja, het is wel klote natuurlijk. Je wilt optreden! Je mist de mensen en je mist het applaus. Steeds als ik langs de schouwburg fiets, denk ik: ‘Ik moest hier nog tien keer staan’. Maar hoe rot het ook is, het is niet anders.’

Wat kun je wél?

Geen voorstellingen betekent geen opdrachten voor decorontwerper Louise Caspers. ‘Tja, alles is een beetje ingestort. En er zijn geen nieuwe projecten opgestart. Het is vervelend voor mij, maar dit is voor de hele cultuursector rampzalig.’
Caspers doelt op haar voormalige collega’s die uit het wereldje zijn gestapt en op zoek zijn gegaan naar een baan met meer zekerheid. ‘Een goede technicus is haast niet meer te vinden. Dat is schade op lange termijn. Er gaat veel kapot. Ik heb ook zo’n gevoel dat er te makkelijk over de cultuursector wordt gedacht. Zo van: ‘Ach, wie mist nou een voorstelling of een bezoekje aan het museum?’ De cultuursector was continu als eerste de pineut.’
Een leeg Theater Geert Teis in Stadskanaal
Een leeg Theater Geert Teis in Stadskanaal © Wiebe Klijnstra/RTV Noord

Beter jaar

Alle drie zijn het erover eens: de blik moet op de toekomst. Met de tot nu toe steeds betere berichten over de omikronvariant (weliswaar besmettelijker, maar minder ziekmakend) durven de creatievelingen weer te hopen.
Visscher: ‘Ik ben druk aan het schrijven aan mijn tweede boek en aan mijn nieuwe theaterprogramma. Het is de bedoeling dat die show vanaf oktober/november van start gaat. Ik hoop zo dat het kan. Je kunt wel steeds schrijven, maar als niemand het kan zien...ik mis het enorm!’
Een nieuwe show van Visscher betekent een mooi vooruitzicht voor Caspers. Zij gaat het decor ontwerpen. ‘Dat is een grote klus waar ik in de zomer aan kan gaan beginnen. Dat is een heerlijk vooruitzicht! En nu heb ik nog tijd voor andere dingen. De kruipruimte bij ons thuis wordt geïsoleerd, maar moet eerst helemaal schoongemaakt worden. Dus ik ga zo weer piepschuim korreltjes scheppen en puin in emmertjes omhoog hijsen door een veel te klein gat, hahaha!’

Reuring rondom het theater

Ook in theater Kielzog in Hoogezand is aan positiviteit geen gebrek. 2021 was een gek jaar, want ondanks alle tegenslagen leek zij af te stevenen op het beste theaterseizoen ooit. Dat had volgens schouwburgdirecteur Ids Dijkstra meerdere redenen.
Ids Dijkstra van het Kielzog
Ids Dijkstra van het Kielzog © Kielzog Theater
‘Wij hebben de zaal omgebouwd tot iets gezelligs. Daar is een goede sfeer gecreëerd, zodat er ook met weinig mensen veel plezier te beleven zou zijn. En hier was ondanks het sluiten van de theaters altijd reuring, want de muzieklessen en cursussen konden wel gewoon doorgaan. Daardoor zijn wij altijd wat beter in beeld gebleven bij de mensen dan andere theaters. En natuurlijk heeft het nieuwe gebouw geleid tot veel publiciteit.’

Wat wél kan

Van het beste theaterseizoen is het niet gekomen, maar Dijkstra blijft hoopvol. ‘Ik hoop dat het momentum niet voorbij is. En dat wij binnen nu en een paar weken weer los mogen. Dat zou echt fantastisch zijn. Wij moeten constant denken aan de positieve dingen. Dus niet aan wat niet kan, maar de nadruk leggen op de dingen die wél kunnen.’