Dit staat ons in 2022 te wachten bij de verbouwing van de ringweg

Verslaggever Marten Nauta en de zuidelijke ringweg
Verslaggever Marten Nauta en de zuidelijke ringweg © RTV Noord
'Genoeg', is het antwoord van ringwegwoordvoerder Bert Kramer op de vraag wat er dit jaar gaat gebeuren aan de zuidelijke ringweg in Stad. Nee, ook na dit jaar is het niet klaar, maar volgens Kramer zit de snelheid erin. 'Het gaat echt hard', zegt hij.
In dit artikel krijg je een overzicht van de belangrijkste werkzaamheden die dit jaar aan de ringweg plaatsvinden, van het Vrijheidsplein tot aan de Hoge Euvelgunnerbrug.

Wanneer is het nou eens klaar?

Maar eerst antwoord op een vraag die veel Groningers zal bezighouden. Wanneer is het werk aan die ringweg nou eens klaar? Kramer kan wel zeggen dat het snel gaat, maar in de stad (en daarbuiten) hoor je ook veel gemor. Immers duurt het werk aan de weg al zo lang - en lijkt het einde soms niet in zicht.
De planning is dat de nieuwe ringweg in 2024 klaar is voor gebruik. Dan rijden we over een nieuw Julianaplein zonder stoplichten, en loopt de ringweg tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep onder de grond door. Maar zelfs dan is het hele project niet af: het nieuwe Zuiderplantsoen, dat bovenop de ringweg komt te liggen, wordt in 2025 pas aangelegd.
De meeste mensen hebben niet in de gaten hoe groot dit project is
Bert Kramer - ringwegwoordvoerder
'De meeste mensen hebben niet in de gaten hoe groot dit project is', zegt Kramer erover. 'Het is onvoorstelbaar wat er gebeurt in Stad. Alles moet bedacht, voorbereid en onderzocht worden. Er is altijd wel iemand die ergens iets van vindt. Het is gewoon een enorme uitdaging, nog steeds, om dit project midden in de stad uit te voeren. Stel dat je dit in het vrije veld had gedaan, dan had je veel minder beperkingen gehad.'
Maar de werkzaamheden vinden nou eenmaal niet op een open stuk land plaats, maar middenin de grootste stad van Noord-Nederland. 'We werken op een postzegel', zei Kramer er eerder over. Hij noemt het een 'enorme uitdaging', en daar gaan weggebruikers ook in 2022 weer genoeg van merken.

Vrijheidsplein: wordt ongelijkvloers

Zo gaan de werkzaamheden aan het Vrijheidsplein en een deel van de westelijke ringweg dit jaar verder. De verkeerssituatie daar is al veranderd, maar de weg ondergaat komend jaar een ware metamorfose.
Een impressie van het nieuwe Vrijheidsplein
Een impressie van het nieuwe Vrijheidsplein © Aanpak Ring Zuid
Op het Vrijheidsplein komen de westelijke en zuidelijke ringweg bij elkaar. De bedoeling is dat je daar straks makkelijk kan doorrijden tussen de verschillende wegen: nu moet je nog over een rotonde, en tot kortgeleden stonden er bij Martiniplaza verkeerslichten. Straks wordt het plein ongelijkvloers: auto's kruisen elkaar niet, elke verkeersstroom heeft zijn eigen rijbaan.
Het deel van de westelijke ringweg langs Martiniplaza gaat komend jaar de lucht in. Het wegdek komt verhoogd te liggen op piepschuimen 'EPS-blokken'. Uiteindelijk pakt aannemerscombinatie Herepoort ook het viaduct over de Concourslaan in het Stadspark aan: de opdracht van de aannemer voert verder dan alleen de zuidelijke ringweg zelf.
De eerste palen voor het verhoogde Vrijheidsplein zijn al op hun plek gezet
De eerste palen voor het verhoogde Vrijheidsplein zijn al op hun plek gezet © Marten Nauta/RTV Noord
De aanleg van de verhoging kost tijd, legt Kramer uit. 'Zoiets kwak je niet zomaar even neer. De blokken die aan de buitenkant liggen worden op maat gemaakt. Bovendien worden de blokken met prikkers aan elkaar vast gemaakt - eigenlijk lijkt het op die manier wel een beetje op lego.'

Viaduct Paterswoldseweg: tweede deel gesloopt en opgebouwd

Ook een stukje verderop, aan het viaduct over de Paterswoldseweg, wordt komend jaar volop gewerkt. Nu het noordelijke deel van het viaduct bijna klaar is, gaat het zuidelijke deel op de schop.
Het noordelijke deel van het viaduct is bijna af
Het noordelijke deel van het viaduct is bijna af © Marten Nauta/RTV Noord
De werkzaamheden hebben gevolgen voor het verkeer op de ringweg. Als het zuidelijke deel van het oude viaduct wordt afgebroken, gaat al het verkeer tussen Groningen en Drachten (en vice versa) over het nieuwe, al bijna afgebouwde deel. Daar komen in beide richtingen twee versmalde rijstroken op te liggen. De tijdelijke, lawaaierige brug die naast het viaduct staat wordt daarna alleen nog voor bouwverkeer gebruikt, om de omgeving te ontlasten.
Ook hier hebben we te maken met een vleermuizenroute
Bert Kramer over waarom het viaduct over de Paterswoldseweg eind 2022 nog niet klaar is
Het viaduct over de Paterswoldseweg is eind 2022 nog niet klaar, zegt Bert Kramer. 'Nee, want ook hier hebben we te maken met een vleermuizenroute. Och moi, daar hebben we nog allerlei discussies over gehad. We moeten daar gewoon rekening mee houden.'

Julianaplein: via 'Tijdelijke T' naar 'Teletubbieheuvel'

Het project dat dit jaar zonder twijfel voor de meeste overlast gaat zorgen is het Julianaplein. Vanaf 11 februari wordt er een tijdelijk Julianaplein aangelegd - vanwege de vorm door de bouwers de 'Tijdelijke T' genoemd.
De verbouwing van het Julianaplein zorgt voor overlast voor iedereen die het knooppunt gebruikt: je leest er alles over in dit artikel. Weggebruikers wordt aangeraden thuis te werken, andere routes te zoeken of de fiets of het openbaar vervoer te pakken.
Een impressie van het nieuwe Julianaplein, door Bert Kramer de 'Teletubbieheuvel' genoemd
Een impressie van het nieuwe Julianaplein, door Bert Kramer de 'Teletubbieheuvel' genoemd © Aanpak Ring Zuid
Als het tijdelijke Julianaplein op 9 mei volgens planning in gebruik is genomen, wordt het oude Julianaplein afgebroken, zegt Bert Kramer. 'Daarna begint dan de bouw van het nieuwe Julianaplein al.' Het nieuwe Julianaplein wordt, net als het Vrijheidsplein, ongelijkvloers. Zo kan ook hier iedereen doorrijden, en zijn de stoplichten verleden tijd.
Het plein moet eind 2023 klaar zijn. Vanwege het lichtgroene uiterlijk op de impressiefoto's wordt het door Bert Kramer ook wel de 'Teletubbieheuvel' genoemd.

A28: rozenkransen in de middenberm

Het deel van de A28 tussen de afrit Groningen-Zuid en het Julianaplein wordt komend jaar omgebouwd naar de nieuwe stijl van de zuidelijke ringweg.
Hoe dat eruit ziet? 'Er komen rozenkransen in de middenberm, en er komt geluidsarm asfalt', legt Kramer uit. 'Bovendien komen er groene, begroeide geluidsschermen.' Veel last zal het verkeer er niet van hebben, omdat het meeste werk gebeurt tijdens de afsluiting van het Julianaplein.
De maatregelen worden genomen om de weg minder op een snelweg te laten lijken. Overigens gaat de snelheid op de ring wel omhoog: zodra die klaar is mag je 80 kilometer per uur rijden, nu is dat de maximumsnelheid 70.

Verdiepte ligging: de tunnel die geen tunnel mag heten

Een deel van de nieuwe zuidelijke ringweg ligt straks ondergronds. Dat gebeurt tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep: een afstand van ongeveer 1,1 kilometer. Het geheel bestaat uit drie overdekte delen, met daartussen twee openingen. Daardoor is het officieel geen tunnel, wat een boel regels moet schelen.
Links de huidige ringweg, rechts de verdiepte ligging van de nieuwe weg
Links de huidige ringweg, rechts de verdiepte ligging van de nieuwe weg © Marten Nauta/RTV Noord
Die openingen zien we aan het eind van dit jaar verschijnen, zegt Bert Kramer. Tot die tijd wordt de verdiepte ligging verder afgebouwd. Op nieuwjaarsdag 2023 is dat trouwens nog niet klaar: dan moet de tunnel-die-geen-tunnel-mag-heten nog afgewerkt en bekleed worden.
De meeste mensen hebben het niet door, maar het gaat echt hard
Bert Kramer over de voortgang van de ringweg
Parallel aan de verdiepte ligging wordt komend jaar een andere onderdoorgang gebouwd. Die is bedoeld voor de kabels en leidingen van de verdiepte ligging van de ringweg. Monteurs kunnen er doorheen lopen. Wandelaars en fietsers kunnen vanaf 2025 gebruik maken van een andere tunnel, die komt bij de voormalige Esperantokruising.

Hoge Euvelgunnerbrug: weg drie weekenden dicht

Een stukje oostelijker op de ringweg wordt komend jaar ook de Hoge Euvelgunnerbrug aangepakt. 'Die moet helemaal omgebouwd worden', legt Bert Kramer uit.
De weg wordt op die plek verbreed naar drie rijstroken. De brug moet daarom worden aangepast, en wordt zwaarder. Het contragewicht van de brug zit moet daarom worden vergroot. Om dat mogelijk te maken worden de beweegbare delen van de brug (vaak val of klep genoemd) vastgelast aan de vastliggende delen van de ringweg.
De Hoge Euvelgunnerbrug
De Hoge Euvelgunnerbrug © Marten Nauta/RTV Noord
Het werk aan de brug vindt van april tot augustus plaats. Het heeft gevolgen voor het scheepvaartverkeer: immers kan de brug niet meer omhoog.
'We hebben daarom afspraken gemaakt met de scheepvaart', legt Kramer vast. 'In twee of drie weekenden maken we de brugdelen weer los, om schepen erdoor te kunnen laten. Die weekenden is de ringweg op die plek dus dicht.'

'Het gaat echt hard'

Al met al gaat er het komende jaar genoeg gebeuren. En nee, ook na dit jaar is het werk aan de weg nog niet voorbij. Nog even doorbijten dus, zegt Kramer: 'De meeste mensen hebben het niet door, maar het gaat echt hard.'