Politie: geen technische gebreken aan binnenvaartschip dat op Dorkwerderbrug botste

Woensdagmorgen werd er al weer onder de Dorkwerderbrug door gevaren alsof er niets was gebeurd
Woensdagmorgen werd er al weer onder de Dorkwerderbrug door gevaren alsof er niets was gebeurd © Joyce Kranenborg/RTV Noord
De politie kan nog niets zeggen over de oorzaak van de aanvaring van de Dorkwerderbrug dinsdagavond. Na het ongeluk sprak de politie met onder anderen de schipper van het binnenvaartschip en is er technisch onderzoek verricht.
Volgens politiewoordvoerder Dennis Janus van de Landelijke Eenheid zijn daarbij geen gebreken geconstateerd. Ook zijn er 'vooralsnog geen aanwijzingen' dat er sprake is van 'verwijtbare schuld' van de schipper. Daarvan zou bijvoorbeeld sprake zijn als de kapitein bezig was met zijn mobiele telefoon.
Het onderzoek naar de toedracht loopt nog. 'We gaan de radarbeelden nog uitlezen en het marifoonverkeer onderzoeken om het plaatje compleet te maken', zegt Janus.

Aardgascondensaat aan boord

Volgens de belangenvereniging van binnenvaartschippers Schuttevaer werd het schip, de Curaçao, bestuurd door een schipper uit Oost-Europa. De landelijke politie kan dat woensdagmiddag niet bevestigen.
Alleen wat verlichting raakte beschadigd, maar een exact schadebedrag hebben we nog niet
Dirkje Hartmans - Rijkswaterstaat
Het binnenvaartschip was tijdens de aanvaring geladen met aardgascondensaat, een olieproduct dat vrijkomt bij de gaswinning. Volgens de politie heeft er niks uit het schip gelekt en is er geen gevaar geweest voor de omgeving.

Vervelend

Het ongeluk bracht wel forse schade toe aan de stuurhut van het binnenvaartschip. De schade aan de brug viel mee: 'Alleen wat verlichting raakte beschadigd, maar een exact schadebedrag hebben we nog niet', zegt woordvoerder Dirkje Hartmans van Rijkswaterstaat.
Het weg- en scheepvaartverkeer had er weinig last van; enkele uren na het incident kon de brug alweer worden vrijgegeven. 'Maar wij vinden het wel heel vervelend dat er nu opnieuw een aanvaring is.'
Hartmans: 'De Dorkwerderbrug is een aantal jaren geleden vernieuwd vanwege de upgrade van de vaarweg Delfzijl-Lemmer. Die opwaardering - ook van andere bruggen en aquaducten op dit traject - is juist ook bedoeld om de vaarweg geschikter te maken voor de binnenvaart.'

'Ongelukken gebeuren soms'

Ook de branchevereniging voor binnenvaartschippers Schuttevaer betreurt het incident. 'Het is niet leuk, als binnenvaartschipper probeer je dit natuurlijk te voorkomen. Maar ongelukken gebeuren soms nu eenmaal. Door onoplettendheid of een andere reden. Dat is op het water niet anders dan op de weg. We wachten de uitkomsten van het politieonderzoek af', zegt regiocoördinator Klaas Kattouw van Schuttevaer.
Alle mogelijke voorzieningen worden getroffen dat het niet kan gebeuren - en tóch gebeurt het
Klaas Kattouw - Schuttevaer
Hij zegt van Rijkswaterstaat te hebben gehoord dat de schipper wel bekend was met de vaarroute over het Van Starkenborghkanaal en hier vaker heeft gevaren. Ook zou hij goed Duits spreken; de voertaal voor binnenvaartschippers in ons land als zij het Nederlands niet machtig zijn.

Elektronische kaarten

'Alle mogelijke voorzieningen worden getroffen dat het niet kan gebeuren - en tóch gebeurt het. Ieder binnenvaartschip in Nederland is uitgerust met elektronische kaarten en gps. Daarop staat precies hoe hoog iedere brug is en wordt de actuele afstand tot die brug weergegeven. Een ongeluk zou dus niet moeten kunnen gebeuren, maar door bijvoorbeeld een technische storing of door een moment van onachtzaamheid kan het toch mis gaan', schetst Kattouw.
De Dorkwerderbrug dinsdagavond
De Dorkwerderbrug dinsdagavond © Martijn Klungel/RTV Noord
Volgens hem worden de digitale kaarten ook meerdere keren per jaar bijgewerkt door de leveranciers van dergelijke systemen. 'Veel binnenvaartschepen maken daarnaast gebruik van een radar, die zorgt voor een extra overlay op de gps-kaarten. Dan heb je dus twee systemen gecombineerd.'
Met dit soort middelen kan ook worden genavigeerd als er minder zicht is, zoals 's avonds.

Op afstand bediend

In onze provincie worden meerdere bruggen over het Van Starkenborghkanaal op afstand bediend. Vanuit Gaarkeuken worden behalve de Dorkwerderbrug ook de bruggen bij Aduard, Zuidhorn en Eibersburen aangestuurd. Vanuit de Oostersluis in Groningen werden - tot aan de fatale aanvaringen - ook de Paddepoelsterbrug en de Gerrit Krolbrug bediend.
Er kan ook wel eens wat mis gaan bij bruggen die op de locatie zelf worden bediend
Klaas Kattouw - Schuttevaer
Die bediening op afstand hoeft volgens Kattouw geen probleem te zijn. 'Bovendien kan er ook wel eens wat mis gaan bij bruggen die op de locatie zelf worden bediend, dat heeft het verleden ook wel uitgewezen.'

In Groningen lagere bruggen

De branchevereniging zegt geen cijfers te hebben dat bruggen in onze provincie vaker betrokken zijn bij aanvaringen dan bruggen op het Friese deel van de vaarroute Delfzijl-Lemmer.
'Maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen', zegt Kattouw. 'In Friesland worden twee bruggen op afstand bediend, de andere bruggen zijn allemaal minstens 7,5 meter hoog. In Groningen liggen de Dorkwerderbrug en de nieuwe hefbruggen bij Aduard en Zuidhorn op 4,5 meter.'
De Paddepoelsterbrug en de Gerrit Krolbrug waren zelfs nog lager. Kattouw: 'Wij zijn dan ook blij dat de nieuwe Gerrit Krolbrug ook 4,5 meter hoog wordt. Dat besluit zorgt in elk geval voor uniformiteit met de andere drie bruggen.'