Veerboot Borkum slaagt voor LNG-test en komt weer in de vaart

De MS Münsterland
De MS Münsterland © AG Ems
MS Münsterland, de veerboot van de Eemshaven naar Borkum van AG Ems, heeft geslaagde proefvaarten gemaakt met een nieuwe motor en een nieuw soort brandstof: LNG, vloeibaar gemaakt aardgas.
Eind deze maand wordt het schip weer ingezet op de route.

'Prachtig cadeau'

AG Ems noemt de geslaagde testvaart 'een prachtig nieuwjaarscadeau' voor de rederij. Voor het eerst werd er gevaren met LNG als brandstof. Voor het zover was, werd het schip grondig verbouwd.
Het complete oude achterschip werd er op de werf van Niestern Sander in Delfzijl afgesneden om te worden gesloopt. Veerboot Münsterland is het derde schip van de rederij dat is overgeschakeld op LNG.

Min 162 graden

In het nieuwe achterschip werden nieuwe elektrische motoren, nieuwe schroeven en een nieuwe brandstoftank gemonteerd. Volgens inspecteur Claus Hirsch van AG Ems komt het er nu op aan alle nieuwe componenten op elkaar af te stemmen.
Voor de gastank van 53 kubieke meter zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. Zo is de tank dubbelwandig uitgevoerd om die goed te kunnen isoleren. Het LNG wordt er in bewaard onder een temperatuur van 162 graden onder nul bij een druk van vijf bar.

Pionier

AG Ems zet helemaal in op deze milieuvriendelijker manier van voorstuwing. Al eerder is MS Ostfriesland naar LNG omgebouwd en vaart de nieuw aangeschafte MS Helgoland er ook op. Volgens de rederij vermindert hiermee de uitstoot van stikstofoxide en zwaveloxide met 90 procent en de hoeveelheid fijnstof zelfs met 100 procent.
'In de EU worden wij een 'first mover' genoemd, en dat willen we graag zo houden. Daarom willen we niet alleen de eerste zijn die inzetten op LNG, maar dit ook consequent doorontwikkelen', aldus AG Ems-directeur Dr. Bernhard Brons.

Alle testen afgesloten

Verwacht wordt dat de MS Münsterland eind deze maand alle testen heeft afgesloten en weer van de Eemshaven naar Borkum gaat varen.