In de digitale SNN-wachtrij: 'Hopen dat je de Staatsloterij wint'

Maandagochtend 10 januari, stipt 09.00 uur. In Usquert zit Oane van der Heide achter zijn computer. Een half uur eerder heeft Kim Dunning uit Onderdendam haar laptop aangezet om aan te sluiten in de virtuele wachtrij. Beide willen de 'Subsidie Verbetering en Verduurzaming Groningen' aanvragen van Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Maar de vraag is of het lukt.
Van der Heide begint de wachtrij ‘ergens op de 38.000e plek’. Voor een staatslot, grapt hij. Zo voelt het voor hem. ‘Er is 220 miljoen euro beschikbaar en als je op de 38.000ste plek staat, is er dus niet genoeg geld. Dat komt nooit uit en dat is juist het probleem.’
De 29-jarige Van der Heide kocht in 2017 een woning in Usquert. Hij komt van oorsprong uit Friesland, maar spreekt 'hal goud Grunnegs as t mout. Beetje aanpassen aan de mensen hè.’

Geld voor opknappen van het huis
Van der Heide heeft een vrouw en drie kinderen. Hij is arbeidsongeschikt, heeft CRPS, een chronisch pijnsyndroom aan zijn linkerbeen. ‘Doet altijd zeer. Daarom wil ik een extra slaapkamer en een badkamer beneden, zodat ik niet steeds naar boven hoef.’
Van der Heide kan de 10.000 euro subsidie dus goed gebruiken voor zijn huis. ‘Maar deze loterij geeft precies de problematiek aan rondom de aardbevingsschades. Toen wij hier net woonden kregen we scheuren in de net gestucte muren. Daar ben ik 2,5 jaar lang mee bezig geweest. Ik ben zelfs op kantoor geweest bij de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (nu Instituut Mijnbouwschade Groningen, red.). Je moet goed in je kracht staan, anders red je het niet. Dit is precies hetzelfde. Er zijn wel miljarden beschikbaar voor de coronapandemie, maar Groningers helpen, dat kan niet.’

'Hopen dat je de Staatsloterij wint'
Van der Heide blijft rustig en is netjes in zijn bewoording. ‘Hoe dit gaat klopt van geen kant. Dat is het hele probleem. Die mensen in Den Haag, daar heb ik geen goed woord voor over, laten we het zo zeggen. En dus blijf ik wachten, tot het einde. Ik ga stug door. Heb anderhalve liter koffie op. Hopen dat je de Staatsloterij wint…’ Maar eerst nog minstens 264 minuten, oftewel ruim vier uur, wachten.

Ouders helpen
Ruim vijftien kilometer verderop zit Dunning in Bedum achter haar laptop. Zij was vandaag vrij en dus heeft ze aangegeven om haar ouders te helpen met het aanvragen van de subsidie. Vader en moeder wonen in Bedum en willen het geld gebruiken voor een nieuwe keuken en kunststof kozijnen.
‘De keuken was echt aan vervanging toe. Dat geldt ook voor de kozijnen, want die waren van hout en begonnen te rotten. Dus het is mooi als je het geld kunt krijgen voor een facelift van het huis.’

Van plek 25.000 naar 35.000
Ze ligt nog in bed als een vriendin van haar rond 8.30 uur appt dat ze al in de virtuele wachtrij staat. Dunning had daar geen rekening mee gehouden, want digitaal zou de aanvraag volgens SNN pas om 9.00 uur van start gaan. Het bleek toch mogelijk om je al eerder te melden voor een zogeheten voorportaal.
Reactie SNN op kritiek
SNN laat weten dat er een verschil is tussen voorportaal en wachtrij. 'Mensen konden voor 9.00 uur in het voorportaal, maar niet al in de wachtrij', zegt SNN-directeur Marjan Dol. 'Daar zat geen volgorde in. Ze zien nu in de wachtrij een nummer, voor 9.00 uur was dat er niet. Het is niet zo dat iemand die om 7.30 uur in het voorportaal kwam, eerder in de wachtrij staat dan iemand die om 8.45 uur in het voorportaal kwam. Dat is willekeurig gegaan.’
SNN laat weten dat er een verschil is tussen voorportaal en wachtrij. 'Mensen konden voor 9.00 uur in het voorportaal, maar niet al in de wachtrij', zegt SNN-directeur Marjan Dol. 'Daar zat geen volgorde in. Ze zien nu in de wachtrij een nummer, voor 9.00 uur was dat er niet. Het is niet zo dat iemand die om 7.30 uur in het voorportaal kwam, eerder in de wachtrij staat dan iemand die om 8.45 uur in het voorportaal kwam. Dat is willekeurig gegaan.’
Ze bedenkt zich niet en zet de laptop aan. En inderdaad, ze neemt, voor 09.00 uur, plaats in het voorportaal en daarna in de wachtrij. ‘Ik kwam binnen ergens in de 25.000, maar daarna ging het mis. De pagina werd opnieuw geladen en ineens kwam ik 10.000 plekken hoger. Ik moet nu nog 481 minuten wachten, dus dat gaat nog wel even duren', zucht ze.
'Het is onmacht'
In Dunnings stem klinkt berusting, ze heeft dit al zien aankomen. ‘Dit was te verwachten, ja. Heel jammer, het is wie het eerst komt wie het eerst maalt. Normaal gesproken werken mensen op maandagochtend. En dan gaat het ook nog mis, word je van je plek afgegooid en loopt de website vast. Dan denk ik wel even: waarvoor doe ik dit? Laat maar zitten. Maar dat doe je ook niet zomaar. Het is onmacht…’