'Regionale luchthavens als Airport Eelde leveren geen structurele bijdrage aan economische groei'

Een rij van reizigers op Airport Eelde in mondkapjesloze tijden
Een rij van reizigers op Airport Eelde in mondkapjesloze tijden © Archief RTV Noord
Het beeld dat kleine regionale luchthavens een structurele bijdrage leveren aan de economische groei van een regio is niet juist. Dat stellen onderzoekers Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen.
Zij publiceerden onlangs de bevindingen van hun onderzoek in het artikel 'Small airports: Runways to regional economic growth?', gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Transport Geography.
‘In de discussies rond vliegvelden komen altijd een aantal argumenten naar boven. Het platgeslagen argument van voorstanders is dat een regionale luchthaven allemaal economische groei oplevert. Wij constateren in ons onderzoek dat dit meestal niet het geval is’, stelt onderzoeker Felix Pot, die de wetenschappelijke publicatie samen met Sierdjan Koster produceerde.
Vakantievluchten zijn geen goede basis voor nieuwe bedrijvigheid
Felix Pot, onderzoeker RUG

'Beperkt netwerk'

‘Het argument is dat wanneer je een luchthaven hebt, dit verkeer met veel zakelijke reizigers oplevert en dat het bedrijven gaat aantrekken die daar van gaan profiteren’, vervolgt Pot. ‘Bij grote luchthavens is die lijn duidelijk zichtbaar, maar bij kleine luchthavens zoals Groningen Airport Eelde is dat toch anders. Regionale luchthavens hebben vaak een beperkt netwerk, dat heel vaak schommelt. Bovendien hebben de vluchten niet altijd veel connectiviteit met andere vluchten.’
Regionale luchthavens als Groningen Airport Eelde hebben vooral hun waarde als vakantieluchthaven. ‘En dat is geen goede basis voor nieuwe bedrijvigheid.’
Je zou kunnen betogen dat Groningen slecht bereikbaar is
Felix Pot, onderzoeker RUG

'Gebruik de juiste argumenten'

Toch pleiten Pot en Koster niet voor sluiting van regionale luchthavens als Eelde. Hun betoog: voer de discussie over maatschappelijke relevantie van regionale luchthavens met de juiste argumenten.
‘Een argument zou kunnen zijn dat je een vliegveld wilt behouden omwille van de bereikbaarheid van de regio. Groningen is in principe relatief goed bereikbaar met de luchthavens Schiphol en Bremen’, legt Pot uit.
‘In de Nederlandse context zou je kunnen betogen dat Groningen slecht bereikbaar is, en dat Eelde op nationaal niveau een aanvulling kan betekenen. Ook de plek voor een traumahelikopter en de vliegschool zijn valide argumenten, evenals de speeltuin voor elektrisch vliegen die het kan zijn. Maar nu wordt het platgeslagen op het argument economische groei. Wanneer je dat argument weglaat, wordt de discussie rondom de luchthaven zuiverder.’

Provincie schetst ander beeld

Gedeputeerde IJzebrand Rijzebol, namens de provincie Groningen behept met het dossier Groningen Airport Eelde, kan zich voor een deel vinden in de opmerkingen van Pot en Koster.
‘Als je het op macroniveau beschouwt, is de economische impact van Groningen Airport Eelde misschien niet zo groot’, zegt hij. ‘Maar het is maar net wat je valide argumenten vindt. De aanwezigheid van Groningen Airport Eelde heeft bijgedragen aan de komst van Shine Medical naar Veendam. Ook Google heeft in het verleden de luchthaven als argument genoemd.’
Volgens Rijzebol laten deze voorbeelden zien dat de luchthaven bijdraagt aan economische groei in een regio. ‘Zo bekeken heeft de luchthaven weldegelijk economische impact.’