Nieuwe vergunning brengt staalfabriek in de Eemshaven stap dichterbij: ‘Wij zijn heel erg blij’

Het terrein van Van Merksteijn in de Eemshaven.
Het terrein van Van Merksteijn in de Eemshaven. © RTV Noord
De kans dat het bedrijf Van Merksteijn in Almelo alsnog een walsdraadfabriek kan bouwen in de Eemshaven is een stuk groter geworden. De belangrijke vergunning in het kader van de Natuurbeschermingswet is namelijk onherroepelijk geworden.
Van Merksteijn voldoet met de nieuwe aanvraag aan de stikstofnormen. Volgens het bedrijf is de stikstofuitstoot van de nieuwe fabriek erg laag. Van Merksteijn deed zaken met één boerenbedrijf in Friesland, waardoor er voldoende stikstofruimte is vrijgekomen voor de fabriek in de Eemshaven. Tegen de vergunning zijn geen bezwaren ingediend

Mijlpaal

‘Dit is een heel belangrijke mijlpaal’, zegt director Operations Arno Westerhof van Van Merksteijn. ‘Dit is een belangrijke poort waar we doorheen moesten. We gaan nu verder met de andere procedures. De financiering moet rond en er moet een omgevingsvergunning komen. Maar zoals gezegd is deze vergunning erg belangrijk.’

Investering van 300 miljoen euro

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Groningen Seaports goed nieuws kon melden: staalbedrijf Van Merksteijn ging een fabriek bouwen in de Eemshaven. Een investering van rond de 300 miljoen euro.
Stikstof heeft ons ongeveer 12 miljoen euro gekost
Arno Westerhof - director Operations Van Merksteijn
Stikstof gooide echter roet in het eten. In mei 2019 bepaalde de Raad van State dat de manier waarop in Nederland stikstofvergunningen werden verleend niet door de beugel kon. De bouw van de fabriek van Van Merksteijn kon daardoor niet doorgaan.

'Nieuwe fabriek is iets kleiner'

De fabriek zou ongeveer 450 directe en indirecte arbeidsplaatsen opleveren. Van Merksteijn wil in de Eemshaven staalschroot smelten en verwerken tot walsdraad. Dat draad wordt vervolgens verwerkt in wapeningsproducten, hekwerkpanelen en verzinkt draad.
‘Dat stikstof roet in het eten gooide was een grote tegenvaller voor ons’, zegt Westerhof. ‘Het heeft ons ongeveer 12 miljoen euro gekost. We hebben de processen moeten aanpassen. De nieuwe fabriek is iets kleiner maar nog 'groener' dan het oorspronkelijke ontwerp. Hoe groot de kans is dat het nu echt doorgaat? Het is lastig om daar concrete uitspraken over te doen. Het belangrijkste is dat de financiering op korte termijn rondkomt.'