Weg met de parkeergarages, zegt GroenLinks: 'Geen proefballon, een serieus idee!'

De centrumgarage in de Haddingestraat
De centrumgarage in de Haddingestraat © Reinder Smith/RTV Noord
Door sommigen wordt het afgedaan als een verkiezingsstunt. GroenLinks opperde woensdagavond, een kleine twee maanden voor de verkiezingen, om meerdere parkeergarages in de binnenstad te sluiten en een nieuwe garage te openen aan de zuidkant van het nieuwe station. Maar een proefballon is het allerminst, betoogt GL-raadslid Benni Leemhuis.
Het autoprobleem in de binnenstad is tweeledig, zegt Leemhuis. 'Aan de ene kant zijn aan de zuidkant van de binnenstad veel straatjes nog steeds ingericht voor auto's, rijdend of stilstaand. Bovendien: de rijen auto's die er op zaterdag in de binnenstad staan, zijn volgens hem 'desastreus voor de leefbaarheid'.
Er staan overal ronkende auto's, en hier en daar een egotripper die wil laten horen hoe sterk z'n motor is
Benni Leemhuis - GroenLinks-raadslid
Zijn oplossing: bezoekers van de stad laten parkeren in een nieuwe parkeergarage, aan de zuidkant van het station. De parkeergarages bij de bioscoop en musea kunnen dan worden omgebouwd tot garages voor buurtbewoners, zodat straten vrij worden gemaakt voor andere zaken dan auto's.
Een van de parkeergarages in het stadscentrum
Een van de parkeergarages in het stadscentrum © Reinder Smith/RTV Noord

Ronkende auto's en een egotripper

'We willen kwaliteit toevoegen aan de openbare ruimte. Met groen, en bankjes', legt Leemhuis uit. Met de ombouw van het stationsgebied, de komst van de nieuwe Oosterpoort staat er gepland, doet zich volgens zijn partij een kans voor.
'We moeten het zoekverkeer aan de zuidkant van de stad verminderen. Er staan overal ronkende auto's, en hier en daar een egotripper die wil laten horen hoe sterk z'n motor is', zegt het raadslid. 'Daarom willen we dit moment aangrijpen, om de straten opnieuw in te richten. Er meer rust brengen, het minder gevaarlijk maken. Met een parkeergarage aan de zuidkant van het station bied je gasten een uitstekende parkeergarage op een toplocatie.'

Bezorghokjes op P+R-locaties

Toch zal niet iedereen die parkeergarage zien zitten. Immers zorgt het voor minder parkeerplekken in het centrum. En het laatste stuk naar de binnenstad met de bus of lopend afleggen, is niet voor iedereen een optie. Zeker niet als die mensen grote inkopen hebben gedaan.
We moeten af van het idee dat iedereen van buiten de stad met de auto naar het centrum wil komen
Benni Leemhuis
Leemhuis hoopt dat veel mensen dat wel gaan doen, of hun auto parkeren in andere garages - bijvoorbeeld die onder het Forum. 'Verder weten we dat mensen dit soort grote inkopen in de praktijk niet meer in de binnenstad doen. Ondernemers hebben bovendien meestal zelf al een bezorgsysteem.'
'We moeten er daarnaast naartoe dat er op alle P+R-terreinen afleverpunten komen voor dit soort inkopen. Je koopt je product, en de ondernemer vervoert dat naar een hokje op het parkeerterrein. Daar kan jij het dan in ontvangst nemen', legt Leemhuis uit.
'Heel veel mensen parkeren al op de P+R-terreinen. Hordes mensen doen dat bijvoorbeeld bij de Ikea, en lopen dan het laatste stuk of pakken de bus. Familie en vrienden die ik spreek, vinden het perfect geregeld. We moeten dan ook af van het idee dat iedereen van buiten de stad met de auto naar het centrum wil komen.'

Twijfels bij andere partijen

De komende tijd wacht de vraag of het idee van GroenLinks - proefballon of niet - werkelijkheid wordt. 100% Groningen-raadslid Hans Moerkerk heeft zo zijn twijfels, en vreest een grote impact voor ondernemers.
'Hoe gaat u dit betalen?', vraagt ook VVD-raadslid Jasper Boter zich af. 'Ik neem aan dat u geen geldbomen gaat planten op de plek van de vrijgekomen parkeerplaatsen.'
Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) wil zich nog niet committeren aan het GroenLinks-plan, maar gaat er wel naar kijken. 'We gaan als optie het zeker meenemen in het maken van de plannen. Het is een interessant idee, maar het wordt er niet per se goedkoper van.'