Onbegrip over parkeerplan GroenLinks: 'Maak me er echt boos om'

De ingang van de parkeergarage aan de Haddingestraat
De ingang van de parkeergarage aan de Haddingestraat © Reinder Smith/RTV Noord
Het idee van GroenLinks om een aantal parkeergarages in Groningen te sluiten valt niet in goede aarde bij ondernemers in de binnenstad. Ook progressieve coalitiegenoot D66 ziet weinig in het plan: 'Het is te kort door de bocht.'
Als het aan GroenLinks ligt, wordt de parkeergarage bij bioscoop Pathé, net als de garage Museum Centrum op termijn omgebouwd tot garage voor buurtbewoners. Over garage aan de Haddingestraat, bij de Vismarkt, is al besloten dat die gaat sluiten.
De rode parkeergarages gaan (Haddingerstraat) of moeten (Museum Centrum en Pathé) van GroenLinks dicht. De oranje garages (Rademarkt en Oosterpoort) willen ze ook graag sluiten, waarbij ze opperen om de onderste oranje garage te verplaatsen naar de groene (Station):
Parkeergarages die weg gaan of weg moeten van GroenLinks
Parkeergarages die weg gaan of weg moeten van GroenLinks © RTV Noord
Uiteindelijk moet het zorgen voor minder auto's op straat: bewoners kunnen hun auto's namelijk wel kwijt in de parkeergarages, zodat op de weg ruimte ontstaat voor groen en bankjes. Bezoekers van de stad Groningen moeten uitwijken naar andere plekken, zoals een nieuw te bouwen garage aan de zuidkant van het Hoofdstation.

Ondernemers hangen aan de latten

Bij Eric Bos, voorzitter van ondernemersvereniging Groningen City Club, viel het plan rauw op zijn dak. 'Ik heb nog geen maand geleden met GroenLinks gesproken, zoals ik met iedere partij doe. Daar heb ik niets over dit idee gehoord. Ik baalde daarvan.'
Je creëert gewoon een probleem
Eric Bos - Groningen City Club
Bos vindt het om te beginnen een slecht moment om met ideeën als deze te komen. 'Ondernemers staan al met de rug tegen de muur. Een groot deel hangt momenteel al aan de latten. En dan kom je met zo'n plan. Ja, ik maak me er echt boos om.'
'Andere steden lachen zicht slap als ze deze plannen horen'
Want zo'n parkeergarage op verdere afstand van de binnenstad heeft impact op ondernemers, betoogt Bos. 'Er kwamen, ook voor corona, al een stuk minder mensen van buiten de stad in Groningen winkelen. Nu, met corona, is het nog een stuk rustiger. Nog steeds lopen in de Herestraat niet meer dan de helft van de bezoekers die er eerst rondliepen. Het is beroerd gesteld met de omzetten.'
Volgens hem levert een parkeergarage verder van de binnenstad problemen op. 'Als je twintig minuten moet lopen voor je er bent, creëer je gewoon een probleem. Over dit soort dingen moet je gewoon heel erg nadenken voor je de stap maakt.'

Niet te lang sjouwen

Ook Pier Tjepkema van interieurzaak Laif en Nuver vindt het GL-idee maar niks. 'Het is rigoureus', zegt hij. In zijn winkel kopen mensen grote spullen: 'Het vervoer daarvoor moet dichtbij staan. Op deze manier maak je de stad minder aantrekkelijk', vindt Tjepkema.
'Als het idee wordt uitgevoerd, werp je een drempel op voor mensen. Klanten zijn impulsief in hun aankopen. Het moet snel, het moet meteen mee. Hoe moeilijker je het maakt, hoe lastiger het wordt om mensen iets te verkopen. Kijk, een paar t-shirts neem je zo mee. Maar tafels en krukken moet je sjouwen. En ik snap dat mensen dat liever niet te lang doen.'

Weinig tactvol

Ook D66, in het huidige college van burgemeester en wethouders coalitiepartner van GroenLinks, vindt het idee te ver gaan. Of, zoals fractievoorzitter en lijsttrekker Tom Rustebiel op Twitter zegt: 'Te wild.'
'Een parkeergarage ten zuiden van het station is geen vervanging voor de garages in het centrum', zegt Rustebiel. 'De meeste mensen willen best een paar honderd meter lopen. Maar dit wordt al gauw meer dan een kilometer.'
Hij noemt het 'niet heel tactvol' van GroenLinks-raadslid Benni Leemhuis om het idee juist nu wereldkundig te maken. 'De timing is ongelukkig, nu de lokale economie al zoveel klappen heeft gehad door corona. Bovendien is het te kort door de bocht.'
'Ik heb ook het liefst dat iedereen op de fiets komt, maar het is ook wel fijn om een beetje realistisch te blijven. Dit plan is ook wel erg duur. Het sluiten van meerdere garages om gasten voortaan te laten parkeren ten zuiden van het station? Nee, het is allemaal niet erg realistisch.'