Internationaal platform voor voetbalfans failliet: FC Groningen loopt tienduizenden euro’s mis

De Euroborg
De Euroborg © RTV Noord
Vol trots kondigde FC Groningen eind 2020 aan dat het een samenwerking was aangegaan met het in Monaco gevestigde bedrijf IQONIQ. 'De Trots van het Noorden gaat met IQONIQ exclusieve en interactieve content maken waarbij extra beleving wordt gecreëerd voor supporters via een app', werd destijds gecommuniceerd door de club. Inmiddels is IQONIQ-failliet, kwam er nooit een app en kan FC Groningen waarschijnlijk fluiten naar tienduizenden euro’s.
'Het is een soort Facebook voor voetbalfans', zei algemeen directeur Wouter Gudde toen hem twee jaar geleden gevraagd werd naar wat IQONIQ nou precies is. 'Een soort kijkje achter de schermen', moest het volgens Gudde opleveren. Op Facebook vermeldde de club er nog bij dat het altijd gratis zou zijn voor FC Groningen-supporters. Dat bleek niet te kloppen, want het draaide achteraf alleen maar om cryptomunten.

Grotere clubs

Niet alleen FC Groningen ging met het bedrijf van de Turkse ondernemer Kazin Atilla in zee, maar ook grotere clubs zoals Crystal Palace, AS Roma, Olympique Marseille en Valencia verbonden hun naam. Daarnaast werden er samenwerkingen gesloten met de Spaanse competitie La Liga, de European Handball League, het Formule 1 raceteam Mc Laren en ijshockeyploeg de Chicago Blackhawks.

'FC internationaal op de kaart'

'We kunnen door deze samenwerking onze supporters nog beter met de club verbinden. Het is daarnaast een kans om de fanbase internationaal te vergroten', vertelde Bastiaan Ferhman van FC Groningen destijds vol trots.
De Groninger kwam een klein half jaar voor de deal in dienst bij de club als manager partnerships. Hij kwam juist voor dit soort deals op de loonlijst. 'We hebben de laatste periode flinke stappen gezet in ons social media-team en blijven supermooie content maken, die we ook via een groot en innovatief platform als IQONIQ wereldwijd gaan delen. Kwalitatief goede content in combinatie met de innovaties van IQONIQ geeft ons de mogelijkheid om te groeien en de interactie met onze achterban te versterken. Het zet de club internationaal op de kaart. Mede door onze uitstekende internationale contacten hebben we deze prachtige deal kunnen sluiten, waarop we trots mogen zijn.'
Internationaal platform voor voetbalfans failliet: FC Groningen loopt tienduizenden euro’s mis

Gratis blijkt niet gratis

FC Groningen vroeg daarna aan de supporters om zich bij IQONIQ te registreren. Na de registratie en het online gaan van de app, konden supporters toegang krijgen tot exclusieve fan-content. Die oproep werd ook door alle andere clubs gedaan die een partnership met het bedrijf hadden gesloten. Fans konden bij die registratie digitale munten kopen en met die munten zouden ze dan, als de boel online ging, toegang krijgen tot de 'exclusieve content.'
De munten moesten echter weer gekocht worden met een andere digitale munt zoals Bitcoin of Ethereum. En dat terwijl FC Groningen bij de lancering dus nog sprake van een gratis platform voor de supporters.
De eigenaar van IQONIQ, Kazim Atilla ging in 2015 al eerder failliet met een soortgelijk platform. Destijds probeerde de ondernemer met een 'online platform om zakelijk te netwerken en voortaan op een betrouwbare manier zaken te doen', de markt de bestormen. Twee maanden na de lancering van Infinagora was de investering van 3,5 miljoen euro verdampt en werd het faillissement uitgesproken.

'Nog tienduizenden euro's tegoed'

FC Groningen zat zelf ook niet stil. Er verschenen uitingen van IQONIQ op alle kanalen van de club. De partner stond in de nieuwsbrieven naast grote sponsoren zoals Heineken, PUMA en TOTO. Dat geeft de orde van grote van deze samenwerking aan. Een sponsorschap begint dan bij 50.000 euro. Hoeveel geld precies met deze deal gemoeid was wil Gudde niet zeggen, maar de directeur zegt wel dat FC Groningen 'nog tienduizenden euro’s tegoed heeft.' Van het totale afgesproken bedrag heeft de club de helft ontvangen.
IQONIQ is prominent zichtbaar tussen de sponsoren op de website van FC Groningen
IQONIQ is prominent zichtbaar tussen de sponsoren op de website van FC Groningen © RTV Noord

Met de kennis van nu

'Toen wij instapten waren we totaal niet op de hoogte van de crypto-plannen van IQONIQ', zegt Gudde. 'Het was ons puur te doen om de fan-engagement, waar we veel vertrouwen in hadden. Wij doen als club namelijk nog niets met crypto. Met de kennis van nu hadden we anders gehandeld.'
Mensen hoeven zich geen zorgen te maken
Bastiaan Ferhman van FC Groningen
FC Groningen heeft geen idee hoeveel supporters zich uiteindelijk hebben geregistreerd bij het bedrijf. Evenmin weten Gudde en Fehrman hoeveel fans digitale munten hebben gekocht en nu bijvoorbeeld geld zijn verloren doordat IQONIQ failliet is. De club vertrouwt er wel op dat er met alle verkregen data netjes wordt omgegaan. 'Volgens de contracten zijn die gegevens beschermd', zegt Fehrman. 'Mensen hoeven zich geen zorgen te maken.'

'Naïef'

'Het lijkt alsof FC Groningen een beetje in een mooi verkooppraatje is getrapt', zegt Ruud Koning, hoogleraar sporteconomie van de Rijksuniversiteit Groningen. Koning denkt dat de club een tikkeltje naïef is geweest.
Met dit soort verhalen vraag ik me altijd af waarom er niet een IT-bedrijf in Groningen is benaderd dat zo’n 'unieke app' kan bouwen
Ruud Koning - hoogleraar sporteconomie RUG
'Er werd natuurlijk direct geschermd met grote clubs, dan denk je dat FC Groningen dat bedrijfsmatig wel goed heeft onderzocht. Het klinkt ook allemaal prachtig, het lijkt allemaal prima, maar als puntje bij paaltje komt heb je niks. Met dit soort verhalen vraag ik me altijd af waarom er niet een IT-bedrijf in Groningen is benaderd dat zo’n 'unieke app' kan bouwen', zegt Koning. ‘Als econoom zou ik mensen ook niet direct aanraden om bitcoins te kopen.'

Contact met IQONIQ

Inmiddels hebben meerdere clubs claims neergelegd bij IQONIQ. Zo zag de Spaanse club Real Sociedad al meer dan acht ton verdampen en kijkt Crystal Palace of het juridische stappen kan ondernemen tegen het bedrijf. Ondanks alle verontrustende berichten gaan Gudde en Fehrman er nog steeds vanuit dat het tot een oplossing komt met IQONIC. 'We hebben gisteren nog contact gehad', vertelt Fehrman. Gudde vult aan. 'Ik ga ervan uit dat het allemaal netjes wordt opgelost.'

Communicatie richting achterban

Na de lancering van de samenwerking heeft FC Groningen op geen enkele manier meer gecommuniceerd naar de supporters over het bedrijf en de status van het partnership. IQONIQ staat ook nog altijd als partner op de website van FC Groningen. 'Vanwege het juridische proces konden we nog niet communiceren hierover', zegt Gudde. 'Inmiddels kan dat wel.'
Wij zouden graag in contact komen met supporters die zich geregistreerd hebben bij IQONIC en ook tokens hebben gekocht. Neem dan contact op met sbleeker@rtvnoord.nl.