RUG-docent die onderwees in complottheorieën mag vak niet meer geven

Het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) © ANP
Universitair hoofddocent cognitieve wetenschappen Tjeerd Andringa van het University College Groningen (UCG) mag zijn vak Systems View on Life, over 'kritisch denken', niet meer geven. Hij verwerkte complottheorieën in zijn lessen en probeerde studenten te overtuigen van zijn eigen alternatieve waarheden.
Dat schrijft de universiteitskrant (UKrant) en bevestigt de Rijksuniversiteit Groningen desgevraagd. Andringa mag zijn overige taken als docent wel blijven uitoefenen.

Gedachten vormen

Het doel van het vak was 'om studenten te leren denken als een wetenschapper'. De universiteitskrant sprak met meerdere studenten die het vak volgden. Uit de interviews blijkt dat zij vaak lesstof voorgeschoteld kregen, die overeenkwam met de controversiële standpunten van Andringa. Dat varieerde van ‘de dominerende positie van Joden’, tot complottheorieën rondom de aanslagen op de Twin Towers, op 9-11. Hij zou op die manier de gedachten van zijn studenten hebben geprobeerd te vormen.
Tekst gaat verder onder foto:
Tjeerd Andringa van de Rijksuniversiteit Groningen
Tjeerd Andringa van de Rijksuniversiteit Groningen © RTV Noord

Geen tegenspraak

Volgens de UKrant was er in de lessen ook weinig tot geen ruimte voor tegenspraak. Twee studenten die het oneens waren met het standpunt dat vaccinatie autisme zou veroorzaken, werden door Andringa berispt. 'Je moet je opvattingen herzien', zou hij tegen een van hen hebben gezegd. Weer een andere student spreekt van een vijandige sfeer tijdens de colleges.
Het UCG gaf volgens de universiteitskrant eerst een officiële waarschuwing, nadat een student een klacht had ingediend bij een vertrouwenspersoon. Daarna werd besloten om het vak, dat op 7 februari zou beginnen, te schrappen. ‘De laatste keer dat hij het vak gaf, was dat onder begeleiding’, zegt UCG-directeur Sander van den Bos tegen de UKrant. ‘Op basis van wat we zagen, hebben we besloten dat er geen verbetertraject mogelijk was en daarom bieden we het vak niet meer aan.’