Onderzoeksraad: Reder MSC Zoe beveiligt schepen nu beter tegen overboord slaan containers

Aangespoelde lading uit MSC Zoe-containers
Aangespoelde lading uit MSC Zoe-containers © Jeroen Berkenbosch/RTV Noord
Reder Mediterranean Shipping Company (MSC) heeft een pakket aan maatregelen ingevoerd op haar containerschepen om een herhaling te voorkomen van de ramp met de MSC Zoe, begin 2019 op de Noordzee.
Dat staat in een voorgangsrapportage die de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag openbaar heeft gemaakt.

Lading aangespoeld op de Waddeneilanden

Bij de ramp sloegen 342 containers overboord, waarna een groot deel van de lading op de stranden terecht kwam van Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Uit onderzoek werd duidelijk dat het ontwerp van de containerschepen niet deugde bij een noordwester storm boven de Waddeneilanden.

Hoe wordt een schip beladen?

De rederij heeft de berekeningen die bepalen hoe de containers goed vastgezet kunnen worden in algemene zin aangescherpt. Het is lastig om dat specifiek te doen voor gevaarlijke wateren zoals de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden.
De rekken waarbinnen de containers zijn opgestapeld, worden hoger gemaakt. Dat wordt nu uitgerold over alle containerschepen en de reder probeert daar ook classificatiebureaus die de regels en voorschriften voor de bouw van schepen vaststellen in mee te krijgen. Als dat lukt, vergroot dat de kans dat concurrerende reders dat ook gaan doen.

Zicht op de lading bij slecht weer

De meeste schepen zijn nu uitgerust met infrarood camera's zodat de bemanning beter zicht kan houden op de lading bij slecht weer. Bij het incident met de MSC Zoe kwam de bemanning er pas heel later achter dat er containers overboord waren geslagen. Leidinggevenden aan boord zijn nu ook getraind om te voorkomen dat schepen in dezelfde gevaarlijke omstandigheden terecht komen als de MSC Zoe.

Wereldwijde veranderingen vragen om nieuwe regels

Ook al is MSC nu de grootste containerrederij van de wereld; voor wereldwijde veranderingen moeten er ook nieuwe regels komen vanuit internationale organisaties zoals de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als onderdeel van de Verenigde Naties.
Daarvoor moet er veel bewijs worden aangedragen en daarom wordt onderzoek gedaan. Zo heeft een eerder initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te onderzoeken of je containers ook kan uitrusten met apparatuur die ze volgt als ze in het water belanden internationaal navolging gekregen.

Breed onderzoek naar veiliger containervaart

Er loopt ook een breed onderzoek naar het veiliger maken van de containervaart. Dat wordt gedaan bij het Nederlandse onderzoeksinstituut MARIN, onder de naam 'Top-Tier'. Daarbij wordt ook gekeken naar scheepsontwerpen en de wijze waarop containers worden gezekerd. Partijen die meedoen, vertegenwoordigen 80 procent van alle scheepseigenaren in de wereld; niet alleen reders van containerschepen. Er liggen nu ook voorstellen op tafel bij het IMO om de veiligheid te verbeteren.