Spoorverdubbeling tussen Winschoten en Scheemda: ‘Mensen gaan het merken’

Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland
Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland © Dennis Venema/ Archief RTV Noord
In 2024 moet een belangrijke stap worden gezet in de realisatie van de Wunderline, de snelle spoorlijn tussen Groningen en Bremen. Daarvoor moet het spoor tussen Winschoten en Scheemda worden verdubbeld.
‘Als je de dienstregeling in Groningen en die in Duitsland op elkaar aan wilt laten sluiten, dan is het noodzakelijk dat de treinen elkaar passeren op het traject tussen Scheemda en Winschoten’, krijgen raadsleden dinsdagavond tijdens een bijpraatmoment te horen.

Spoorverdubbeling

Het spoor wordt verdubbeld over een lengte van meer dan vier kilometer. Nodig voor de Wunderline, maar voor omwonenden op het traject Winschoten-Scheemda niet bepaald een pretje. Zij gaan er hoe dan ook iets van merken.
Het spoor wordt aan de noordkant van het huidige spoor gelegd en gaat langs meerdere woonwijken. Oftewel: de treinen gaan dichter langs de woningen. Dat kan zorgen voor geluidsoverlast, maar ook voor trillingen.
ProRail wil nog niet zeggen welke maatregelen zij gaat nemen, want ‘dat willen wij komende week eerst aan de omwonenden vertellen’. Maar er moet gedacht worden aan raildempers die het volume verminderen of zelfs geluidsschermen.

Wunderline

Het is de bedoeling dat je met de Wunderline vanaf 2030 in iets meer dan twee uur van het hoofdstation in Groningen naar Bremen kunt reizen.
Volgens ProRail duurt die reis normaal gesproken 2 uur en 48 minuten. Dat is op dit moment niet mogelijk, omdat de Friesenbrücke - de brug over de Eems tussen Weener en Westoverledingen - in 2015 is aangevaren en de trein er daarom niet overheen kan.
De brug is naar verwachting in 2024 hersteld. Zes jaar later moet het mogelijk zijn om niet na bijna drie uur, maar na 2 uur en 11 minuten in Bremen weer uit te stappen.