Bedrijven werken mee om verkeerschaos tijdens operatie Julianaplein te voorkomen

File richting het Julianaplein
File richting het Julianaplein © Noordernieuws
Als iedereen die nu in de auto stapt richting Stad dat de komende weken blijft doen, dan ontstaat er een verkeerschaos. Althans, dat is wat de ringwegaannemer en Groningen Bereikbaar al geruime tijd zeggen. Vrijdag is het zover, dan start operatie Julianaplein en moet de automobilist zich dus gaan aanpassen.
Het devies van Groningen Bereikbaar: kies voor de fiets of het openbaar vervoer, of stap buiten de spits in de auto. In de komende drie maanden moeten er tachtigduizend autoritten minder worden gemaakt. De werkzaamheden op en rondom het Julianaplein zullen z'n uitwerking over de hele stad gaan hebben.
Om die reden neemt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) nagenoeg geen examens af in Stad. Daarvoor wordt uitgeweken naar Winschoten, Drachten en Assen. Dat heeft gevolgen voor de rijschoolhouders, waaronder Oosterpoort.

Assen of Drachten

Directeur Willem Takens van Oosterpoort heeft besloten de stad zoveel mogelijk te mijden. Het wisselpunt voor de rijlessen is verplaatst naar de P+R van Hoogkerk. Eerder werd dat veelal achter het Hoofdstation gedaan.
'Wij zitten hier ook niet op te wachten', zegt Takens in alle eerlijkheid. 'Het liefst blijven wij gewoon in het centrum rijden. Maar vanaf hier kunnen we wel uitwijken naar Assen of Drachten om daar dus te lessen en te oefenen voor de examens. Dus ja: het moet.'
Bedrijven passen zich aan extra drukte door sluiting Julianaplein aan

Fietsen voor extra's

Een stukje verderop, net aan de andere kant van het Julianaplein, zit autobedrijf Century. Dat heeft ook aanpassingen gedaan. Zo kan de auto worden opgehaald en gebracht tussen zeven uur in de ochtend en zeven uur in de avond. Het personeel wordt gestimuleerd om op de fiets te komen, er staat zelfs een extra zakcentje tegenover. Voor Nick Smit was dat aantrekkelijk genoeg om de auto te laten staan.
Hij komt dagelijks vanuit Leek en heeft weinig trek in files. 'Straks wordt het waarschijnlijk één grote chaos, dus ik heb voor het alternatief van de fiets gekozen.' Die keuze is mede ingegeven door de financiële prikkel. 'Het was een van de beweegredenen om te gaan fietsen natuurlijk, maar je wil ook een beetje sportief zijn. Dan is dit een mooie kans.'

Ruimere openingstijden

Directeur Erik Meems kiest niet voor de fiets; hij zoekt het asfalt op buiten de spitstijden. Komende maandag vertrekt hij om zes uur van huis om op die manier alle drukte voor te zijn. Doordat zijn bedrijf de openingstijden verruimt, vraagt hij ook iets extra's van zijn personeel.
'We hebben een heel schema opgesteld voor onze medewerkers. Het gaat dan met name om mensen van de servicebalie en de verhuurafdeling. We gaan werken met andere tijden, zodat klanten voor en na de spits hun auto kunnen brengen en halen.'