Bundesbahn dient vergunningaanvraag in voor Wunderline

Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland
Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland © Dennis Venema/ Archief RTV Noord
De Duitse spoorvervoerder Bundesbahn heeft documenten ingediend voor de aanvraag van een vergunning voor de verbetering van de 'Wunderline', de spoorlijn Groningen-Bremen. Dat meldt omroep NDR.
De Duitsers maken nu vaart met het project, althans op papier. Het indienen van de documenten, een noodzakelijke stap voor het aanvragen van een vergunning, zou voor de zomer gebeuren. Dat is nu nog voor het einde van de winter gebeurd.

Spoor wordt in delen aangepakt

De Wunderline is 173 kilometer lang en bestaat uit meerdere trajecten. Het stuk tussen de Duitse plaats Irrhove en de grens wordt als eerste aangepakt.
Bij de huidige vergunningaanvraag gaat het om het deel tussen het plaatsje Irrhove en de Eems. Daarna, volgens de NDR binnen een paar maanden, worden papieren ingediend voor de vergunning tussen de Eems en de grens.

Ook Friesenbrücke opgenomen in vergunningaanvraag

Bij die twee deeltrajecten hoort ook de bouw van een nieuwe brug over de rivier. De Friesenbrücke werd in 2015 onherstelbaar kapot gevaren. Sinds die voor de brug fatale gebeurtenis moeten treinreizigers over een deel van de Wunderline met bussen worden vervoerd. De bouwkosten voor de nieuwe brug worden geraamd op 125 miljoen euro.
De restanten van de Friesenbrücke worden vanaf deze week gesloopt
De restanten van de Friesenbrücke worden vanaf deze week gesloopt © Steven Radersma/RTV Noord

Uiterlijk 2025 klaar

Ondanks de versnelde indiening van de vergunningaanvraag, houden de Duitsers vast aan de eerder voorziene bouwplanning. In de herfst van volgend jaar moeten de werkzaamheden aan het spoor beginnen. Inclusief de bouw van de nieuwe Friesenbrücke gaat de Bundesbahn er van uit dat het werk aan het spoor van de Wunderline tussen Irrhove en de grens in 2024 of uiterlijk 2025 is afgerond.

Eerst een kwartier, later een half uur tijdwinst

Een compleet aangepakte Wunderline moet de reistijd tussen Groningen en Bremen met een half uur bekorten naar 2 uur en 13 minuten. Maar dat is pas in 2030 het geval als ook het traject tussen Irrhove en Bremen klaar is. Tot die tijd moeten we ons in 2024 of 2025 tevreden stellen met een winst van een kwartier.