Borg Verhildersum heeft goed jaar dankzij STER-spotjes en toeristen uit eigen land

Borg Verhildersum gezien vanuit de lucht
Borg Verhildersum gezien vanuit de lucht © Borg Verhildersum
Waar veel musea te lijden hebben gehad onder de coronacrisis, heeft borg Verhildersum in Leens het afgelopen jaar ongeveer evenveel bezoekers gehad als in het jaar voor de pandemie. 26.000 mensen brachten een bezoekje aan de borg.
Volgens directeur Monique Spaltman heeft dat verschillende oorzaken. ‘We hadden natuurlijk fantastische exposities’, lacht ze, ‘maar we hebben ook voor het eerst landelijk reclame gemaakt en dat heeft geholpen.’

STER-spotje en Waddenmusea

Daarbij komt de samenwerking met andere musea in onze provincie. ‘We noemen ons de Waddenmusea en voor dat initiatief hebben we geld gekregen om ook daar landelijk reclame voor te maken. We hadden zelfs een STER-televisiespot’, zegt Spaltman trots.
Er kwamen mensen uit het zuiden en westen die nog nooit in Groningen waren geweest
Directeur Monique Spaltman van borg Verhildersum

Op vakantie in eigen land

‘Dit allemaal in combinatie met Nederlanders die in eigen land op vakantie gingen, heeft ons een goed jaar bezorgd. Juist in Groningen is het toerisme gestegen in coronatijd. Er kwamen mensen uit het zuiden en westen die nog nooit in Groningen waren geweest. Ze waren stomverbaasd over de schoonheid van het landschap en de variatie aan cultureel erfgoed.’
Dit jaar houdt de borg weer een landelijke reclamecampagne. Spaltman: ‘Ik hoop dat ik dat ook kan doen voor de tentoonstelling van poppen van prinses Juliana. Maar daar heb ik het geld nog niet voor rond.’

Zwarte cijfers?

Of 2021 financieel ook een succesvol jaar is geweest, moet trouwens nog blijken. Reclame maken kost immers geld. ‘De laatste cijfers zijn nog niet binnen’, zegt Spaltman daarover. ‘Maar het lijkt erop dat we voor het eerst in twee jaar positief uitkomen.’ Wie had gedacht dat iemand daar blij mee zou zijn in coronatijd?