Nieuwe staatssecretaris wil meerdere fondsen in Europa aanboren voor Lelylijn

Staatssecretaris Vivianne Heijen
Staatssecretaris Vivianne Heijen © ANP / Hollandse Hoogte / Dijkstra bv
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur ziet nog voldoende beren op de weg voor de komst van de Lelylijn, maar zegt zich ‘persoonlijk te willen inzetten’ voor de aanleg van de spoorverbinding tussen Groningen en Lelystad.
Dat laat de nieuwe staatssecretaris weten tijdens de commissie Infrastructuur in de Tweede Kamer.

Blik op Europa

De staatssecretaris stelt dat de Lelylijn in het regeerakkoord staat en dat het kabinet 3 miljard euro heeft gereserveerd. Voor overige financiering kijkt Heijnen naar de regio, maar ze wil ook in Europa kijken wat er te halen valt. De CDA-bestuurder concludeert dat de Lelylijn niet op het Trans-European Transport Network staat. Het kabinet wil nog voor de zomer een reactie naar de Europese Unie sturen om te kijken hoe de Lelylijn wél op dit netwerk kan komen.
De Lelylijn moet worden toegevoegd aan het Trans-European Transport Network om kans te maken op Europese financiering en daarvoor moeten minimaal twee lidstaten de treinverbinding voordragen. VVD-Kamerlid Daniël Koerhuis wil dan ook weten hoe Duitsland tegen de plannen aankijkt. De staatssecretaris wil daarover het gesprek met Duitsland voeren, zo geeft ze aan.

Duitsland moet positief gestemd zijn

‘Internationale bereikbaarheid is een belangrijk thema: gezamenlijk onderzoek met Duitsland moet duidelijk maken of en hoe de Lelylijn daarin iets kan betekenen. Daar zal het gesprek met Duitsland over gevoerd moeten worden’, stelt Heijnen. ‘Maar we kijken ook naar andere Europese fondsen.’ Naast het TEN-T-netwerk is het Europese coronaherstelfonds, waar Nederland nog 6 miljard uit kan halen, ook een optie, zo gaf Samenwerkingsverband Noord-Nederland eerder aan.
De snelle treinverbinding tussen Lelystad en Groningen via Emmeloord en Heerenveen is een lijn waarvan het onduidelijk is hoe hoog de kosten nu zijn.

'Beter beeld nodig van de kosten'

‘Uit een eerder onderzoek naar de spoorverbinding is gebleken dat de Lelylijn tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro moet kosten’, vertelt Heijnen. ‘Ondertussen heeft ProRail ook een onderzoek gedaan en zij concluderen dat de Lelylijn tussen de 5 en 10 miljard euro moet kosten. Dat betekent dat we meer dan een verdubbeling van het bedrag beschikbaar moeten hebben. Om een verkenning van het project te kunnen starten, moeten we kijken of we een beter beeld van de kosten kunnen krijgen. Daarnaast moeten we kijken op welke manier we het resterende budget voor elkaar kunnen krijgen.’
In het regeerakkoord wordt naast de Europese Unie ook verwezen naar de provincies Groningen, Friesland en Flevoland, die ieder ook een deel op tafel zouden moeten leggen. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen stelde eerder dat een substantiële bijdrage van de provincies ‘niet realistisch’ is.

Doet Flevoland nog mee?

VVD-Kamerlid Koerhuis vraagt tot twee keer toe of Flevoland nog aangehaakt is als het gaat om de Lelylijn. De staatssecretaris heeft wel het idee. ‘Flevoland is een van de initiërende partijen’, geeft Heijnen aan. ‘Tot dusverre was Flevoland positief over de lijn, wellicht dat de heer Koerhuis andere informatie heeft, maar dat hoor ik dan graag.’