Wat als je straks geen websitebezoekers meer kunt volgen?

Koen Konings
Koen Konings © RTV Noord
Om te weten wat er gebeurt op je webshop of website kun je bezoekers en hun klikgedrag volgen. Google Analytics is veruit de populairste tool daarvoor. Maar er dreigt een verbod op het gebruik ervan.
Denk daarom nu alvast na over privacyvriendelijker alternatieven, zegt IT-advocaat en NoordZaken-expert Koen Konings.
Amerikaanse diensten verwerken onze persoonsgegevens vaak buiten Europa. Dat staat op gespannen voet met privacyrechten die we hier hebben. De Europese Unie vindt namelijk dat buiten de EU-grenzen maar weinig controle is op hoe zorgvuldig en rechtmatig men met de gegevens omgaat.

Amerikanen blijven privacyregels schenden

Van de VS weten we dat ze (on)behoorlijk veel persoonsgegevens verwerken in het kader van surveillance en spionage, onder meer door de onthullingen van Edward Snowden.
De hoogste rechter van de Europese Unie zette in juli 2020 ook een dikke streep door het EU-US Privacy Shield, de regeling op basis waarvan Europese data naar de VS mochten worden gezonden. Het toevertrouwen van persoonsgegevens aan Amerikaanse partijen mag dus niet zonder meer.
Ondanks die belangrijke uitspraak van de hoogste rechter, blijkt de werkwijze van de Amerikaanse clouddiensten maar weinig te zijn veranderd. De Amerikanen pasten slechts op papier het beleid hier en daar aan. Maar de omgang met persoonsgegevens werd niet veranderd.

Bedrijfsleven weet niet waar het aan toe is

Dit alles liet het Europese bedrijfsleven dus een beetje zweven. Want we weten immers dat het gebruik van sommige diensten eigenlijk niet meer door de beugel kan, maar allerlei handelingen zijn er nog wel van afhankelijk, zoals het volgen van bezoekers op de website of het versturen van digitale nieuwsbrieven.
Zomaar stoppen is knap lastig, maar doorgaan met een systeem dat op gespannen voet staat met EU-regelgeving is eigenlijk ook geen optie.
Mijn advies is om over te stappen op een meer privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics
Koen Konings
Om duidelijk te krijgen wat wel en niet mag diende het Europees Centrum voor Digitale Rechten (NOYB) klachten in bij de Oostenrijkse privacy-autoriteit. Eén van die klachten betrof Google Analytics, die ook Europese persoonsgegevens deelt met haar Amerikaanse tak.

Google Analytics onder vuur

De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft vorige maand al laten weten dat Google Analytics mogelijk binnenkort niet meer is toegestaan. Zelf heeft de AP ook twee klachten hierover in behandeling.
Begin dit jaar doet de organisatie er een uitspraak over. Ondertussen heeft ook de Noorse autoriteit zich tegen Google Analytics gekeerd. Langzaam lijken de dominosteentjes voor deze populaire dienst te vallen.

Stap over

Mijn advies is om over te stappen op een meer privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics. Al is het wel zo dat de mate waarin Google Analytics strijdig is met privacyvoorschriften afhangt van bepaalde instellingen en het feitelijke gebruik van de tool. De alternatieven zijn misschien nog niet zo populair in Nederland, maar er zijn er genoeg om uit te kiezen.
Websitehouders moeten de wet naleven. Zij zullen zich moeten wenden tot hun websitebouwer of internetmarketeer voor een oplossing. Tegelijkertijd ligt hier voor internetmarketeers een gouden kans. Zij kunnen zich onderscheiden van de rest door zich te specialiseren in privacyvriendelijke én rechtmatige alternatieven.
Koen Konings is IT-advocaat bij NORD Advocaten te Groningen en schrijft voor NoordZaken over juridische kwesties waar ondernemers mee te maken kunnen krijgen.