Delfzijlster werf zit in de maag met gloednieuw schip voor Rusland
De werf Niestern Sander in Delfzijl kan vanwege sanctieregels van de EU tegen Rusland een onlangs te water gelaten ijsbreker mogelijk niet leveren aan de Russische opdrachtgever.
De in de kleuren van de Russische vlag geschilderde Nabil werd in november te water gelaten en ligt nu in het Zeehavenkanaal in Delfzijl aan een drijvende kade. Daar ligt het gereed voor verdere afbouw. Wat er daarna met het schip gaat gebeuren is momenteel onduidelijk.
De Nabil is door Koninklijke Niestern Sander gebouwd in opdracht van de Russische joint venture tussen de oliefirma’s Mercury Sakhalin en Pola en zou gaan varen voor de kust van het eiland Sachalin, aan de oostkant van Rusland. Vanuit de thuishaven Korsakov op Sachalin zou het werkschip worden ingezet voor de olie- en gasindustrie. Het zou er vooral materiaal transporteren en werklui en bemanning overzetten op booreilanden.
We zoeken nu uit of de sanctiebepalingen voor het schip gelden
Volgens de laatste EU-sanctieregels geldt er een exportverbod voor ‘bepaalde apparatuur, technologie en dienstverlening voor diepwaterolie-exploratie en -productie en Arctische olie-exploratie en productie’. Dat zou betekenen dat de Nabil niet uitgeleverd kan worden.
Niestern Sander wil op dit moment weinig zeggen over het lot van het schip, dat eigenlijk al in december geleverd had moeten worden. ‘We zijn aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn’, laat de werf weten. ‘Het ligt nog niet vast wanneer het schip geleverd kan worden. We zijn er druk mee bezig en zoeken uit of de sanctiebepalingen voor het schip gelden.’
Een van de grootste nieuwbouworders
Ook over financiële gevolgen weet Niestern Sander momenteel nog niks. Dat de consequenties ingrijpend kunnen zijn is wel zeker, want de bouw van Nabil is een van de grootste nieuwbouworders ooit voor Niestern Sander.
Bekijk hier de tewaterlating van de Nabil:
De werf heeft het schip samen met Wagenborg Offshore in Delfzijl ontwikkeld. Allerlei kennis van Wagenborg over ijsbrekers en bevoorrading in ondiep water en extreme weersomstandigheden is door Niestern Sander in de Nabil verwerkt.
Behalve Wagenborg zijn tal van onderaannemers uit de regio betrokken bij de bouw van het schip.
Hard geraakt door sancties
Volgens brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) raken de sanctiemaatregelen de scheepsbouwsector hard. Een inventarisatie door NMT leverde een lijst op van veertig bedrijven die de negatieve gevolgen ondervinden. 'De impact is groter dan we hadden verwacht', zegt directeur Roel de Graaf van NMT.
'We hebben het ministerie van Economische Zaken erop gewezen dat deze industrie hard geraakt wordt door de maatregelen. We zijn het eens met de sancties, maar het ministerie moet wel van de gevolgen op de hoogte zijn'.
Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn maritieme vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven.
Dit is de boot in Delfzijl waar het om draait
Mag deze boot nog geleverd worden aan de Russen?