Wagenborg begint geen nieuwe handel met Rusland, onduidelijk wat er met de Nabil gebeurt

De ijsbreker Nabil tijdens de tewaterlating
De ijsbreker Nabil tijdens de tewaterlating © Niestern Sander/Youtube
Scheepvaartonderneming Wagenborg start geen nieuwe zaken meer op met Russische bedrijven en verscheept ook niks meer van en naar Russische havens. Dat verklaart het bedrijf naar aanleiding van vragen over de levering van het offshore-bevoorradingsschip Nabil aan een Russische klant.
Over wat er met de ijsbrekende Nabil gaat gebeuren wil Wagenborg nog altijd niks kwijt. De Nabil, gebouwd door Wagenborg-dochter Niestern Sander, was bedoeld voor de Russische joint venture Mercury Sakhalin en Pola.
Het schip dat ingezet wordt in de oliewinning bij het eiland Sachalin valt om die reden zeer waarschijnlijk onder de EU-sanctiebepalingen tegen Rusland. ’De situatie van elk individueel contract ligt altijd gevoelig. Daarom kunnen we niet ingaan op individuele contracten’, zegt Guus van der Linde van Wagenborg erover.

Nauw overleg met opdrachtgevers

Wel laat het Delfzijlster maritiem conglomeraat weten dat vanwege de boycotmaatregelen ‘Koninklijke Wagenborg en haar dochters alle nieuwe opdrachten, contracten, leveringen en diensten voor Russische klanten opschort. Daarnaast hebben we in nauw overleg met onze opdrachtgevers per direct alle verschepingen van en naar Russische havens opgeschort.’
Hoeveel handel dat betreft, daar zegt Wagenborg evenmin iets over. ‘Het is informatie die we niet willen delen’, aldus Van der Linde. Wel zeker is dat schepen van de rederij Wagenborg veelvuldig van en naar Russische havens varen. En bijvoorbeeld geladen met hout vanuit Rusland West-Europese havens aandoen.

Wel Russische schepen aan de kade

Dat er geen nieuwe opdrachten of contracten worden gesloten met Russische zakenpartners betekent niet dat de handel met klanten uit dat land helemaal stilligt. Zo ligt sinds 1 maart de vanuit Sint Petersburg vertrokken en onder Russische vlag varende Kholmogory aan de kade van Wagenborg Stevedoring in Delfzijl.
‘Alle lopende contracten en opdrachten komen wij volgens afspraak met onze opdrachtgevers gewoon na’, laat Wagenborg weten. ‘Uiteraard binnen alle geldende, internationale wet- en regelgeving en sanctiebeleid. Dat geldt ook voor dit schip voor onze kade.’
Alle lopende contracten en opdrachten komen wij volgens afspraak gewoon na
Guus van der Linde - Wagenborg
Ook bij bijvoorbeeld buurbedrijf Wijnne Barends ligt een Russisch schip, de Mekhanik Brilin. Het is aangemeerd op 5 maart met hout aan boord, geladen in Archangelsk. Verder is er in de Eemshaven de Lady Hester, een schip van Wijnne Barends, dat op 25 februari met lading vanuit Archangelsk is vertrokken.
Dat er Russische schepen in Delfzijl en de Eemshaven lading komen brengen of halen, dat kan momenteel gewoon. Ook koopvaardijschepen onder Nederlandse of andere vlag met lading vanuit Rusland aan boord zijn nog welkom, mits die lading niet onder de sanctieregels valt.
De Nabil in de haven van Delfzijl
De Nabil in de haven van Delfzijl © Beppie van der Sluis/RTV Noord
Russische schepen varen dus vooralsnog af en aan. Ook bijvoorbeeld richting Emden waar de Topaz Tobol vanuit Rotterdam op de Eems met zware lading voor windmolenparken onderweg is. Ook de Topaz Belaya vaart naar Emden, waarschijnlijk voor het laden of lossen van windmolenonderdelen.

EU bespreekt blokkade Russische schepen

Hoewel in EU-verband een totale blokkade voor Russisch scheepvaartverkeer op tafel ligt, is die boycot er nu niet. Alle havens zijn over een mogelijke koopvaardijblokkade voor Rusland geïnformeerd, zegt havenmeester Pieter van der Wal van Groningen Seaports.
‘Op dit moment is er geen reden om Russische schepen of lading tegen te houden of om mensen aan boord anders te bejegenen’, verklaart Van der Wal. ‘We behandelen ze gewoon als alle andere schepen.’
Wel gelden vanuit veiligheidsoverwegingen extra maatregelen voor schepen uit oorlogsgebied. Dat betreft dan vooral vaarverkeer vanuit de Zwarte zee. Tot nu toe hebben de beide noordelijke zeehavens daar niet mee te maken gehad.
We behandelen Russische schepen gewoon als alle andere schepen
Pieter van der Wal - havenmeester
Van der Wal: ‘Wat wij hier aan Russische schepen ontvangen komt vooral vanuit Archangelsk, Moermansk of Sint Petersburg, vaak met hout geladen.’

Lading is douanezaak

Lading aan boord is een douaneaangelegenheid. De douane bekijkt of sanctiebepalingen gelden. Ook voordat een schip als de Kholmogory door Wagenborg geladen wordt, moet het bedrijf daar toestemming voor krijgen van de douane, die ook Groningen Seaports informeert over ladingaangelegenheden. ‘Bij ons in de havens gebeuren geen dingen die tegen de sancties indruisen’, aldus Van der Wal.
Mochten alle havens wel op slot gaan voor de Russen dan zal het een ingewikkelde puzzel worden, verwacht de havenmeester. Want veel westerse bedrijven maken gebruik van de Russische koopvaardijvloot. ‘We zullen veel Russische schepen op ankerplaatsen gaan zien’, zegt Van der Wal. ‘Andere rederijen zullen er op inspringen en het ladingaanbod overnemen, wanneer er voldoende schepen zijn.’