Gasunie 'als een dolle' bezig met opkrikken capaciteit vloeibaar aardgas

Het drijvende LNG-platform S188 van Exmar
Het drijvende LNG-platform S188 van Exmar © Exmar
Gasunie heeft een contract getekend om vijf jaar lang een vaartuig te charteren dat vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) opslaat en weer omzet in gas. Het wordt zo goed als zeker aangemeerd in de Eemshaven. Ook zijn er plannen voor een permanente LNG-terminal in hetzelfde havengebied.
Nederland heeft naar verwachting veel meer LNG nodig om minder afhankelijk te worden van Russisch aardgas en daar moet deze afspraak bij helpen.
Het drijvende LNG-platform dat Gasunie nu huurt is eigendom van het Belgische scheepvaartbedrijf Exmar. Dit soort platforms worden vooral ingezet voor export van LNG naar landen waar de vloeibare brandstof nog niet veel in gebruik is voor bijvoorbeeld de verwarming van huizen of elektriciteitscentrales.

Meer mogelijkheden om LNG te importeren

Gasunie kondigde na de Russische inval in Oekraïne aan extra stappen te zetten om te kunnen blijven garanderen dat er genoeg gas naar Nederland en Europa komt. Daarvoor moeten er meer mogelijkheden komen om LNG te importeren.
We zijn als een dolle achter de schermen bezig om de capaciteit voor LNG-import te verhogen
Marie-Lou Gregoire - Gasunie
Volgens woordvoerder Marie-Lou Gregoire van Gasunie is het een belangrijke stap die het bedrijf heeft gezet.
'We zijn als een dolle achter de schermen bezig om de capaciteit voor LNG-import te verhogen. Het bouwen van een vaste LNG-terminal duurt lang, dus we waren er snel bij om de S188 te contracteren.' Komend najaar al moet het drijvende platform al operationeel zijn. In de Eemshaven komen installaties waar de S188 ingeschoven kan worden en installaties waarmee het gas in het net kan worden gepompt.
Het drijvende LNG-platform S188 van Exmar onderweg
Het drijvende LNG-platform S188 van Exmar onderweg © Exmar

Conflict met vorige huurder S188

Dat het zo snel kon, is waarschijnlijk ook te danken aan een conflict dat Exmar had met een klant die de S188 had ingehuurd. De klant zegde vorig jaar vroegtijdig het contract op met Exmar, dat daarop een arbitrageprocedure aanspande. Blijkbaar wordt de uitkomst daarvan niet afgewacht en wordt het platform nu langjarig verhuurd aan Gasunie.
Behalve met een drijvende faciliteit, gaat Gasunie ook vaart zetten achter de uitbreiding van de LNG capaciteit op land. Ook daar is de Eemshaven in beeld voor de bouw van een LNG-terminal die jaarlijks 4 miljard kuub gas kan verwerken, net zoveel als de huidige productie in het Groningenveld.

Verdubbeling LNG-capaciteit

Gasunie mikt op een verdubbeling van de capaciteit om LNG in te voeren. Nu is die 12 miljard kuub per jaar in de terminals in Rotterdam. Dat wordt daar op termijn uitgebreid naar 20 miljard. Samen met de Eemshaven kan die verdubbeling worden bereikt.

Wie levert het LNG?

De vraag is dan nog wel waar het LNG vandaan moet komen. Daarover zijn op verschillende niveaus gesprekken gaande met leveranciers in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Zo werd vrijdagavond bekend dat de ministers Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gaan praten met Abu Dhabi, Dubai en Oman over LNG leveranties. Die bezoeken vinden volgende week plaats.