Dubbel spoor tussen Scheemda en Winschoten 5 à 6 miljoen euro duurder

Station Scheemda
Station Scheemda © RTV Noord / Bram Koster
De spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten pakt vijf à zes miljoen euro duurder uit dan gedacht. De ondergrond op de plek van het dubbele spoor is te slecht en moet verstevigd worden. Dat neemt meer ruimte in beslag en zorgt zo voor een kostenstijging.
Het verdubbelen van het spoor tussen Scheemda en Winschoten is onderdeel van het Wunderline-project en noodzakelijk om vaker en sneller een trein naar Duitsland te laten rijden.
Eerder werd al gewerkt aan de sneltrein Groningen-Winschoten. Dat is eveneens onderdeel van het Wunderline-project.

Vestzak, broekzak

De extra kosten voor de spoorverdubbeling zorgen overigens niet voor een enorme scheur in de provinciale broek. Het provinciebestuur stelt namelijk voor om het tekort te dichten met geld dat eerder is overgebleven voor de sneltrein Groningen-Winschoten. Dat deelproject pakte namelijk goedkoper uit dan gedacht.

Inspraak bewoners

Voor de spoorverdubbeling zijn de provincie en ProRail in gesprek met omwonenden. Volgens de provincie heeft die vroegtijdig participatie van inwoners, bedrijven en grondeigenaar er voor gezorgd dat minder grond van particulieren hoeft worden aangekocht (vier percelen in plaats van 46).
Ook hoeft de speeltuinvereniging Sint Vitusholt in Winschoten geen grond af te staan en wordt de directe woonomgeving van vijftien huizen niet meer direct geraakt omdat een groenstrook en en een gemeentelijke weg behouden blijven.