Roep om Nedersaksenlijn groeit: ‘Deze trein geeft Oost-Groningen enorme boost’

Het spoor bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, de beoogde stationslocatie voor de trein naar Stadskanaal.
Het spoor bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, de beoogde stationslocatie voor de trein naar Stadskanaal. © Martijn Folkers/RTV Noord
De laatste rapporten geven een positiever oordeel over de Nedersaksenlijn dan veel bestuurders lange tijd dachten. De conclusie is: investeren in de treinverbinding loont. Voor Hillianne Raveling komt de trein te laat, voor haar kinderen misschien niet.
Gerald en Hillianne Raveling zijn terug in de regio waar ze zijn opgegroeid. Jarenlang woonde het stel met hun kinderen in Zwolle, maar de rust en ruimte die Onstwedde biedt zagen ze als een ideale omgeving voor hun zoontjes om op te groeien. Ze zijn bijna vijftien jaar weggeweest en wonen nu in een ruime vrijstaande woning aan de rand van Westerwolde.
In die vijftien jaar is de verbinding met het openbaar vervoer bepaald niet verbeterd. Toen Hillianne ging studeren in Zwolle en op zondagavond uit Onstwedde vertrok naar haar studentenkamer wachtte haar een urenlange reis. ‘Van deur tot deur duurde de reis meer dan tweeënhalf uur. Ik pakte in Onstwedde lijn 14 naar Winschoten, om vervolgens met de trein naar Groningen te gaan en over te stappen op de trein naar Zwolle.’

Impuls

Hillianne Raveling wil ermee zeggen: op kamers gaan was geen keuze, het was noodzaak.
Na al die jaren lijkt de kans op een verbeterde verbinding groter dan ooit. De analyse die Rijk en de noordelijke provincies lieten uitvoeren naar de kansen voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, oordeelde verrassend positief over de Nedersaksenlijn en het ontbrekende stuk spoor tussen Veendam en Emmen.
Het beoogde traject van de Nedersaksenlijn
Het beoogde traject van de Nedersaksenlijn © RTV Noord
Een snellere treinverbinding tussen Groningen en Enschede kan qua kosten en baten uit en geeft een broodnodige impuls aan Zuidoost-Groningen, zo concludeerde het rapport. Ook vallen de kosten niet tegen: de Nedersaksenlijn moet tussen de 500 miljoen en 1,2 miljard euro kosten. Ter vergelijking: het ministerie van Infrastructuur begroot voor de Lelylijn een bedrag tussen de vijf en tien miljard euro.

Met de trein naar het theater

Toen Henk Kwak van de stichting Nedersaksenlijn dat positieve oordeel las, kon hij een juichkreet nog net onderdrukken. Kwak is samen met een groep inwoners uit Westerwolde druk doende de Nedersaksenlijn op de kaart te zetten. In relatief korte tijd zijn de initiatiefnemers flink opgeschoten.
‘Dit geeft een gigantische boost om door te gaan met onze lobby’, zegt Henk Kwak namens de stichting. Hij somt de voordelen op die de Nedersaksenlijn met zich meebrengt.
‘Dit is belangrijk voor met name de jongeren, dat ze vanuit Oost-Groningen snel kunnen reizen richting de scholen in Groningen en Enschede. We hopen dat dit toch de boost geeft dat mensen zeggen: we kunnen vanuit Ter Apel zo even naar het theater in Stadskanaal. We doen er heel veel aan om dit voor elkaar te krijgen.’

Lobby voor ontbrekend spoor

Het regeerakkoord heeft al 3 miljard euro begroot voor de realisatie van de Lelylijn. Voor de Nedersaksenlijn legt het Rijk nog geen geld op tafel. Het eerste stukje ontbrekende spoor moet er in 2025 liggen: dan kunnen inwoners vanuit Stadskanaal met de trein naar Groningen. Voor het laatste stuk spoor tussen Stadskanaal en Emmen start de stichting Nedersaksenlijn een intensieve lobby.
Verschillende gemeenten in Groningen en Drenthe willen de stichting subsidie verlenen en er komt een betaalde kracht die de lobby gaat aansturen. Kers op de taart is het bezoek van staatssecretaris Vivianne Heijnen. Zij komt op 18 mei naar Zuidoost-Groningen om met eigen ogen nut en noodzaak van de Nedersaksenlijn te zien.
Hillianne Raveling hoopt dat het kabinet snel knopen doorhakt. Terug in Onstwedde werkt ze zelf als docent Nederlands op de plaatselijke middelbare school, maar haar kinderen gunt ze een betere treinverbinding, zodat ze de keuze hebben om te blijven in Zuidoost-Groningen.

'Jongeren trekken weg'

‘Voor mijzelf was op kamers gaan noodzaak, maar het zou gewoon fijn zijn voor mijn kinderen dat ze de keuze hebben om op kamers te gaan of dat ze langer thuis blijven wonen. Een goede treinverbinding zorgt daar voor. Als je op kamers gaat, bouw je daar een sociaal leven op, je krijgt een eerste baantje en je blijft daar hangen. Zo trekken jongeren wél weg. En deze treinverbinding zou Oost-Groningen een enorme boost geven.’
Nedersaksenlijn krijgt meer politieke steun: 'Fijn zijn als mensen de keus hebben'