Statenleden krijgen huiswerk van verkeersdeskundige: 34 alternatieve projecten in plaats van Lelylijn

De Statenleden luisteren aandachtig naar de plannen van Muijzert
De Statenleden luisteren aandachtig naar de plannen van Muijzert © Martijn Folkers/RTV Noord
Nu de lobby voor de Lelylijn in sneltreinvaart door het Noorden raast, komt de tegenbeweging ook op stoom. Donderdagavond presenteerde Piet Muijzert zijn 34 alternatieve projecten aan een delegatie van Provinciale Staten.
Muijzert, voormalig hoofduitvoerder, projectleider en ingenieur bij verschillende weg- en waterbouwprojecten in ons land, is een bevlogen man. Wanneer de regio met een Deltaplan voor het Noorden komt, gaat hij aan zijn keukentafel in Oude Pekela zitten rekenen en meten.
Dat resulteerde vorig jaar in een indrukwekkend boekwerk, waarin hij 34 deelplannen presenteert als alternatief voor de Lelylijn. Muijzert leverde in zijn eentje een boekwerk af waar onderzoeksbureaus maanden over doen.

Plannen toegelicht voor Statenfracties

Een delegatie van de Statenfracties van VVD, GroenLinks, PVDA, Forum voor Democratie, SP, 50PLUS kwamen op initiatief van de Partij voor het Noorden bij elkaar om Muijzert de ruimte te geven zijn plannen toe te lichten.

Alternatieven voor Nedersaksenlijn en Lelylijn

Hoewel de kosten-batenanalyses voor de Nedersaksenlijn gunstig zijn, gelooft Muijzert er niet in. De wegenbouwkundige wil veel liever investeren in een spoorverbinding tussen Emmen-Dalen-Hoogeveen, zodat Emmen in een keer wordt aangesloten op de verbinding naar Groningen.
In plaats van de Lelylijn wil Muijzert investeren in een treinspoor tussen Hoogeveen en Kampen-Zuid. Volgens Muijzert ontlast je hiermee alsnog de ‘flessenhals’ Zwolle en blijft Noord-Nederland bereikbaar wanneer er op het traject tussen Zwolle en Meppel problemen zijn.

Wat kosten de plannen?

De kosten voor deze twee alternatieven van Muijzert berekent de Pekelder zelf op 2 miljard euro. Zijn 34 deelplannen rondt Muijzert af op 6 miljard euro. ‘Dat is minder dan de Lelylijn moet kosten en Noord-Nederland is ook nog eens beter af.’
Met het resterende geld kan Groningen volgens Muijzert investeren in spoor tussen Groningen en Zernike, kan de N33 richting Appingedam worden verdubbeld en kan er een goederenspoorlijn tussen Veendam en de Eemshaven worden aangelegd. In plaats van spoor richting Stadskanaal en Ter Apel moet de N366 worden verdubbeld: ‘Veel beter voor de economie’.

'Er zitten interessante voorstellen tussen'

De Statenleden horen Muijzert belangstellend aan. ‘Er zitten zeker interessante voorstellen tussen’, zegt Kees Frenay (SP).
Muijzert probeert de Statenleden op scherp te zetten: ‘Jullie zijn met de Lelylijn en het Deltaplan helemaal niet gehoord. Dit plan voldoet veel beter aan de wensen van de inwoners in Noord-Nederland.’

Op gesprek bij het ministerie

Dan zit de spreektijd van Muijzert erop. Zijn missiewerk gaat echter onverdroten voort. Binnenkort hoopt de Pekelder Statenleden uit andere provincies te overtuigen. ‘En in april moet ik naar het ministerie van Infrastructuur in Den Haag, daar willen ze ook praten over mijn voorstellen.’